Graczem bÄdÄ câŚ
Cześć,
Możecie mi napisać jakie części składają się na klimę do Lanka 1,6? Kompletna klima (używana) nieco kosztuje (plus robocizna), dlatego pomyślałem, że może pozbieranie różnych części dało by tańszy rezultat.
Dzięki za odpowiedzi
(gdzie się wstawia tagi?)
Klima jak klima - części są zawsze te same:
sprężarka > przewód > skraplacz+osuszacz > przewód > parownik> przewód >
...i tak w kółko. W sumie przewody są trzy i łączą one poszczególne elementy układu klimatyzacji, które wymieniłem powyżej. Do tego dochodzi kabelkologia, tj. włącznik, przekaźnik itp.
Wiesz, taniej będzie chyba jednak wstawiać całość, nawet z robocizną; po kawałku taniej raczej nie wyjdzie, bo na każdej części byłaby marża. Podaj cenę jaką ktoś żąda za klimę z montażem, to od razu powiem, czy warto. A już teraz mogę Ci powiedzieć, że najtaniej wyszłoby sprzedać tego lanosa i kupić lanosa z klimą.
może i byłoby taniej, ale polubiłem ten samochód, przez 5 miesięcy zrobiłem nim jakieś 14000 km, wymieniając tylko olej i 2 opony (z własnej winy). Ciężko byłoby znaleźć drugi w tak dobrym stanie (za tę cenę)
Możesz napisać, ile kosztuje ta używana klimatyzacja plus montaż?
Ceny kompletnej klimatyzacji wahają się od 800 do 1400.
Jeśli chodzi o montaż, to zleciłbym to zaznajomionemu mechanikowi, ale nie pytałem go jeszcze ile by wziął. Pomysł jest nowy.
Jakiś gość z inngo forum pisał, że zamontował do nubiry jakąś nową klimę niefabryczną, kupioną za 800 zł. Montaż wykonywał osbiście, przez 3 popołudnia.
pytanko ... a jak sie kupi taki gotowy zestaw klimatyzacji do auta to nagrzewnica pod deska rozdzielcza jest inna ? czy to jest tak ze montuje sie caly osprzet pod maska, doprowadza wlacznik + zasilanie a to co ma dmuchac podpina sie pod rure, ktora wprowadza powietrze do kabiny ?
Nagrzewnica zostaje ta sama. Chłodzenie wnętrza to zadanie parownika.
ogolnie potrzeba
skraplacz + osuszacz, 4 przewody z zaworkami i czujnikiem, sprezarka + podstawa z napinaczem, parownik i panel z przyciskiem A/C + drugi wentylator chlodnicy. Co do montazu: żeby to mialo rece i nogi trzeba sie podpiac pod komputer sterujacy pod czujnik, wpiac drugo wentylator. Ogolnie trzeba znaleźć kogos kto to potrafi.
Siemka, planuje naprawić swoją klimę w lanosie i chcę kupić na allegro używaną pompę bo moja jest w śmietniku Lanosa mam od 5 lat i od wtedy nie działa klimatyzacja Powiedźcie mi czy jest różnica w pompach w zależności od pojemności silnika bo ja mam 1.5 8V rok 98, a na allegro są różne. I czy macie może jakiegoś sprawdzonego allegrowicza u którego taki zakup można by zrobić
Pozdro
Klima jak klima - części są zawsze te same:
sprężarka > przewód > skraplacz+osuszacz > przewód > parownik> przewód >
...i tak w kółko. W sumie przewody są trzy i łączą one poszczególne elementy układu klimatyzacji, które wymieniłem powyżej. Do tego dochodzi kabelkologia, tj. włącznik, przekaźnik itp.
Wiesz, taniej będzie chyba jednak wstawiać całość, nawet z robocizną; po kawałku taniej raczej nie wyjdzie, bo na każdej części byłaby marża. Podaj cenę jaką ktoś żąda za klimę z montażem, to od razu powiem, czy warto. A już teraz mogę Ci powiedzieć, że najtaniej wyszłoby sprzedać tego lanosa i kupić lanosa z klimą.
I tu się grubo mylisz pojedyńcze cześci można dużo taniej kupić.Przerabiałem to i wiem że pojedyńcze cześci mozna tanio kupić.Powiedz co komu jak ma np.sprężarkę kanapki z tego chyba nie zrobi.
Tutaj np. komplet http://www.testwebapi.pl/...ewoo_lanos.html
Też już od dłuższego czasu śledzę wątki odnośnie montażu klimatyzacji. Wszyscy piszą jakie elementy są potrzebne, a o podłączeniu (elektryka) tylko wspominają : trzeba podłączyć, wpiąć, komputer itp, itd - żadnej konkretnej odpowiedzi odnośnie elektryki nie ma.
Wiem, że ktoś już tu podjął się montażu klimy i śmiga całkiem dobrze, może ta osoba podzieli się jakimiś konkretnymi radami co i jak.
Pozdrawiam,
T
ogolnie potrzeba
skraplacz + osuszacz, 4 przewody z zaworkami i czujnikiem, sprezarka + podstawa z napinaczem, parownik i panel z przyciskiem A/C + drugi wentylator chlodnicy. Co do montazu: żeby to mialo rece i nogi trzeba sie podpiac pod komputer sterujacy pod czujnik, wpiac drugo wentylator. Ogolnie trzeba znaleźć kogos kto to potrafi.
trzeba też zmienić chłodnicę silnika na szerszą, od wersji pod klimę inaczej drugiego wentylatora się nie zamontuje (większość Daewoo tak ma, nawet Polonez) no i bez tego można przegrzać silnik, no moze nie dosłownie, ale będzie się nadmiernie grzał. Szersza chłodnica=większa powierzchnia wymiany temperatury.
Montowałem ostatnio klimatyzacje w Polonezie Caro Plus, mnie to kosztowało około 2100zł z nabiciem i dorobieniem brakującego przewodu - 95% nowych części, wiązkę elektryczną sam robiłem, ale z podpięciem pod komputer - dość ważna sprawa:
- komputer pozwala na załączenie sprężarki dopiero 5s od momentu otrzymania informacji o prawidłowym ciśnieniu oleju po uruchomieniu silnika (gdyby na desce świeciła się kontrolka od zbyt niskiego ciśnienia oleju, to wtedy komputer nie załączy klimy)
- pozwala załączyć klimę, jeśli temp silnika nie jest za wysoka - poniżej 110st. C
- wyłącza sprężarkę, gdy nastąpi gwałtowne naciśnięcie gazu i utrzymywanie tego stanu, sterownik rozumie to jako "sytuację zagrożenia" kierowcy. Odciąża silnik (wyłącza klimę w aucie) i nie przejmując się żadnym Euro (toksyka), ustawia czas otwarcia wtryskiwaczy na maxa - dając kierowcy do dyspozycji całą moc jaką fabryka dała - informacje z Daewoo-FSO
- gdy silnik jest na biegu jałowym lub jest obciążony, a obroty spadają poniżej zaprogramowanych dla biegu jałowego, sterownik odciąża silnik, aby zapobiec jego zatrzymaniu - informacje z Daewoo-FSO
Ponadto, w Lanosie chłodnica klimatyzacji (skraplacz jest z osuszaczem), tak jakby zintegrowane.
i tam jest czujnik ciśnienia.
Odnośnie pojemności silnika nie ma różnicy z sprężarce, różnica jest w mocowaniu do bloku silnika ze względu na różny kształt bloku i możliwe punkty oparcia/mocowania wspornika.
Prawdopodobnie trzeba będzie sobie samemu wykonać instalację elektryczną (nigdzie nie widziałem), należy pamiętać o tym, żeby wpiąć w obwód podający zasilanie sprężarki diodę prostowniczą ze względu na bardzo dużą indukcyjność elektromagnesu, aby prąd wsteczny po jej wyłączeniu nie uszkodził komputera i innych elementów instalacji.
Parametry diody:
przewodzenie - Vf<1.0V, If=1.5A,
wstecznie - Vr=1000V, Ir<5A
ja kupiłem diodę z allegro: 6A/1000V i jest dobrze
Dioda jest dla eliminacji prądów wirowych (prądu wstecznego) przy rozłączaniu sprzęgła kompresora (bez diody sprzęgło potrafi ze trzy razy kłapnąć zanim się rozłączy no i jak wcześniej pisałem może uszkodzić wrażliwe elementy elektroniki w aucie)
Nabijanie:
czynnik: R-134a
ilość czynnika: 700-740g (w reguły najlepiej około 730g)
olej: syntetyczny PAG 150/100
ilość oleju: 265ml
(tyle jest też napisane na sprężarce, jest to ilość na cały układ, nie na samą tylko sprężarkę, więc niczego więcej nie dodajemy)
wiadomo, najpierw AZOT (sprawdzamy szczelność i od razu AZOT nam osusza układ), spuszczamy AZOT, robimy próżnię i napełniamy. Po napełnieniu uruchamiamy silnik i włączamy klimatyzację, możemy po chwili stopniowo zwiększać moc dmuchawy do maxa i testujemy.
sprężarki nowe fabrycznie były zalane olejem PAG 150 od razu z kontrastem, więc łatwo zlokalizować ewentualne wycieki.
podczas montażu należy się upewnić, czy olej jest w sprężarce, należy go zlać i zmierzyć ilość ml po czym zalać ponownie, a resztką oleju posmarować koniecznie oringi uszczelniające przed przykręceniem przewodów - NIE WOLNO STOSOWAĆ DO TEGO CELU INNYCH OLEJÓW!!
Chyba trochę pomogłem Jak będę mógł więcej, to pomogę oczywiście, trochę drogi przebyłem podczas zakładania klimatyzacji w moim Polonezie Plusie, ale chyba teraz zamontuję mojej kobiecie w Lanosie o ile się uda usunąć usterki związane z silnikiem, ale na to założyłem inny temat.
Tualatin,
A możesz zerknąć na link do aukcji którą podałem i powiedzieć ew. co trzeba jeszcze dokupić ?
Zastanawiam się bo piszesz o wymianie chłodnicy a w tym zestawie co podałem widzę że jest: 3 - Chłodnica - skraplacz klimatyzacji z uchwytami 1szt (ORYGINAL Daewoo) rozm 67X36cm - czy o to się rozchodzi ?
z tą podmianą chłodnicy, to chodzi o chłodnicę silnika
chłodnica klimatyzacji (skraplacz), to druga chłodnica montowana po prostu przed chłodnica silnika i właśnie ze względu na to, że ona zasłania tą od silnika (zmniejszony samoczynny przepływ powietrza przez chłodnicę silnika) zastosowano chłodnicę o zwiększonej powierzchni wymiany (szerszą), na której można zamontować 2 wentylatory (1 jest taki sam jak ten na chłodnicy węższej, drugi jest ciut mniejszej średnicy, sterowaniem włączania ich zajmuje się komputer silnika)
wygląda to tak:
http://allegro.pl/item109...nica_klima.html
co do zestawu, to sam brałem taki od tego usera do mojego Poloneza.
w zestawie widzę:
- oryginalny skraplacz z osuszaczem do Lanosa,
- oryginalna sprężarka do Lanosa,
- oryginalny parownik z zaworem rozprężnym i czujnikiem ciśnienia do Lanosa,
potrzebne przewody są generalnie 4, ale widzę, że wszystkich niema - jest podobnie jak u mnie w Polonezie - musiałem z 2-ch robić 1, bo nie miał już przewodów oryginalnych (osuszacz skraplacz)
tutaj widzę i czytam i wnioskuję, że:
- przewód OSUSZACZ - SKRAPLACZ - PASUJĄCY pasujący z dwóch stron
- przewód SPRĘŻARKA - SKRAPLACZ - PASUJĄCY Z DWÓCH STRON 1szt
pozostałe trzeba łączyć/dorabiać:
- PRZEWÓD SPRĘŻARKA - ZAWÓR ROZPRĘŻNY - PASUJĄCY Z DWÓCH STRON 1szt ( DWUCZĘSCIOWY DO POŁĄCZENIA WE WŁASNYM ZAKRESIE)
- PRZEWÓD(ZAWÓR ROZPRĘŻNY - OSUSZACZ) - PASUJĄCY TYLKO OD STRONY zaworu 1szt (PRZEWÓD NALEŻY PRZEDŁUŻYĆ ZGODNIE ZE SWOIMI POTRZEBAMI I DOROBIĆ KOŃCÓWKĘ /POŁĄCZENIE NA OSUSZACZU JEST GWINTOWANE/ WSZYSTKO DOKŁADNIE PREZENTUJĄ ZDJĘCIA)
widzę też, że facet dodaje wspornik sprężarki, bo do niego powinna być przykręcona w ogóle dodatkwoa rolka paska.
Napisz do niego e-mail, niech Ci wyśle więcej zdjęć, ja tak zrobiłem przed zakupem, podeślesz je wtedy do mnie lub na forum wkleisz to dalej pomogę.
Ważne, przewody łączące się ze sprężarką silnika mają aluminiowe końcówki, ale środek jest gumowy, przewody nie łączące się ze sprężarką mają sztywne przewody aluminiowe.
A co do czujnika ciśnienia, jest taki sam jak w Polonezie, czyli posiada 4 piny, 2 niezależne obwody, 1 załącza się (i pozwala załączyć klimę), gdy minimalne ciśnienie w układzie jest spełnione - zapobiega zatarciu sprężarki, drugi (w Polonezie załącza drugi wentylator skraplacza, ale w Lanosie nie ma w katalogu, żeby skraplacz miał swój wentylator)
(Polonez ma 2:

1 włącza się ze sprężarką, 2-gi po załączeniu drugiego obwodu czujnika ciśnienia - podwyższenie temp.=podwyższenie ciśnienia)
reszta, to pasek i jakieś śruby, koło pasowe zostaje to samo, w/g katalogu jest takie samo, a z tego co kojarzę, to w Lanosie 1.6 DOHC moje kobiety, koło pasowe ma 1 wolną bieżnię właśnie na klimę.
Mam wkleić zrzuty ekranu z katalogu, co jak jest rozmieszczone i zamontowane?
Tualatin,
od strony mechanicznej zrobiło się trochę jaśniej, natomiast interesuje mnie jeszcze elektryka, jak z podłączeniem klimy np. do ECU ?
Sam nie dam rady tego ogarnąć i zastanawiam się czy ktoś z użytkowników forum wie czy w okolicy woj. opolskiego, śląskiego lub dolnośląskiego ktoś (osoba indywidualna lub jakiś zakład) podjął by się założenia klimy w miarę rozsądnej cenie - ale wszystkiego (no może poza napełnieniem) - odstawiam auto, odbieram gotowe (mogę pomóc w kupowaniu części etc) i ew. śmigam tylko na napełnienie.
komputer:
złącze D5 (A8) - z panelu sterowania z włącznika +12V, jednocześnie sygnał +12V wchodzi do TCM (końc. D8, TCM to moduł sterowania automatyczną skrzynią biegów, więc to generalnie pomijamy), nie wiem o co chodzi z (A8)
złącze A10 - komputer podaję masę na przekaźnik elektromagnesu sprężarki (końcówka 86 cewki w przekaźniku)
złącze B4 - komputer podaje masę na załączenie przekaźnika drugiego wentylatora chłodnicy silnika (tylko wysokie obroty)
zasilanie włącznika klimy na panelu jest tylko i wyłącznie przy ustawieniu dmuchawy w pozycji 1-2-3-4, przy pozycji OFF brak zasilania przycisku AC (generalnie logiczne i w Polonezie mam tak samo)
jest jeszcze jakiś element ACP, ma 3 nóżki oznaczone B, C, A, które kolejno są podpięte w ECU do: B8 (D8), D11 (C15), A11 (D15)
tyle jeśli chodzi o podłączenia do komputera, jeśli chodzi o cały schemat wiązki do klimy, czyli takiej, którą podpięlibyśmy do obecnej instalacji, to musiałbym posiedzieć dłuższą chwilę nad tym, a teraz jestem już zmęczony.
nie mam pojęcia, co to za dodatkowe oznaczenia w nawiasie, w Polonezie miałem tylko 2 piny sterujące klimą:
A8 - tu przychodzi 12V po wciśnięciu wyłącznika "AC" w module nagrzewnicy
A15 - podanie masy na przewód sterujący przekaźnikiem kompresora
łatwiej było, nie wiem czy tutaj można coś pominąć, np. tajemnicze ACP