Graczem będąc…

Witam !!!

mam pytanie,.

ostatnio w lanosie przegrzewa mi sie silnik, wskazówka przekracza srodek, zwlaszcza w dniu upalne, termostat wymieniony, wentylatory dzialaja , ale w sumie przy wiekszej predkosci to newet bez wentylatorów powinno chlodzic, w zwiazku z tym mam pytanie czy to moze byc pompa wody ?, czy moze jeszcze cos innego.

Lanos 1.6 16V, 82 tys km.

z gory dzieki za odpowiedz.

pozdrawiam


Pompa wodna na pewno pompuje wodê bo jednym z pierwszych objawów jest ciekniêcie p³ynu przez pompê.Sprawdzi³ bym czujnik temperatury byæ mo¿e no pad³ i pozwala na nadmierne rozrzanie silnika za pó¿no za³ancza wentylator.
czujnik temperatury byl wymieniony, wentylatory za³anczaja sie gdy wskazówka jest troszke pod srodkowa kreska

[ Dodano: 2008-08-10, 17:23 ]
aha a z pompy raczej nie cieknie bo p³ynu nie ubywa

[ Dodano: 2008-08-10, 17:24 ]
tylko czy moze byc tak ze pompa ma wytarte zeby i juz niema takiej wydajnosci
Nie nie mo¿e w pompie albo ³o¿ysko siada i wtedy chuczy albo cieknie zêby nijak nie mog± siê wytrzeæ.To co piszesz to raczej nie uk³ad ch³odzenia poszuka³ bym raczej przyczyn w samym silniku czemu tak siê grzeje


A jaki masz termostat? O temp. otwarcia 92 czy 87 st.C?
Poza tym to, ¿e termostat jest wymieniony nie musi oznaczaæ, ¿e jest sprawny - u kole¿anki w Lanosie termostat wymieniano 3 razy i za ka¿dym razem by³o co¶ nie tak... W koñcu sama za moj± namow± kupi³a w hurtowni termostat Wahler 87 st.C i od tego czasu wszystko jest ok.
Ewentualnie jeszcze z mo¿liwych usterek do g³owy przychodzi mi opcja z uszkodzonym opornikiem wentylatora (pod warunkiem, ¿e nie masz klimy i jest tylko 1 wentylator) - wtedy wentylator za³±cza siê tylko na bieg IIgi (wy¿szy), albo ew. zapowietrzony uk³ad ch³odzenia...
klime mam, a z tym termostatem to w sumie niewiem jaki jest , kosztowa³ 18 z³
z tego co zauwazylem to silnik sie grzeje z dnia na dzien coraz bardziej , jakis tydzien temu bylo to ok po³owe kreski teraz juz prawie ca³a

a jak sie odpowietrza uk³ad ch³odzenia
a jak sie odpowietrza uk³ad ch³odzenia

W do¶æ prosty sposób... w DOHC uk³ad w³a¶ciwie odpowietrza siê sam, tylko gdy silnik siê nagrzeje nale¿y delikatnie poluzowaæ korek na zbiorniku wyrównawczym, tak aby us³yszeæ syk. I obserwowaæ poziom p³ynu w zbiorniku - jak opadnie, do dolaæ do g³ównej kreski (max). Mo¿na tak powtórzyæ kilka razy, co jaki¶ czas. Oczywi¶cie nale¿y uwa¿aæ, aby siê nie oparzyæ!
Zadam jeszcze takie mo¿e dziwne pytanie - ile Twój Lanos ma lat i kiedy ostatnio wymienia³e¶ p³yn ch³odz±cy?
lanos jest z 2000 roku

a co do p³ynu to niestety niewiem ile przezyl poniewaz lanosa mam od niedawna, ale tez sie wlasnie zastanawialem czy p³yn nie traci swoich wlasciwosci, zwlaszcza ze jakis miesiac temu dolalem glixolu ( bo mial ubytek, ale teraz odkad jezdze to nic nie traci) i w sumie od tego czasu cos sie zaczelo chrzanic ( no ale plynu niebralem pod uwage bo chyba chlodzenie zawsze powinien miec dobre )

a jak to jest z termostatem bo jak sprawdzam na nagrzanym silniku to rura przed termostatem jest goraca a przed ch³odnica jest chlodna , czy tak ma byc
Niestety p³yn ch³odniczy traci swoje w³a¶ciwo¶ci z biegiem czasu i powinien byæ wymieniany wg ksi±¿ki Daewoo co 40 tys. km. Ja robiê to co 2 lata, wiêc co ok. 50 tys. km.
Zreszt± po zakupie u¿ywanego samochodu, wymiana p³ynu ch³odz±cego powinna byæ jedn± z pierwszych czynno¶ci serwisowych, tak jak wymiana oleju w silniku, czy wymiana p³ynu hamulcowego.

a jak to jest z termostatem bo jak sprawdzam na nagrzanym silniku to rura przed termostatem jest goraca a przed ch³odnica jest chlodna , czy tak ma byc

To wygl±da mi na to, ¿e jednak dalej jest co¶ nie tak z termostatem... Chyba, ¿e jeszcze np. ch³odnica, b±d¼ jeden z wê¿y w uk³. ch³odzenia jest niedro¿ny. Sprawd¼ czy przy rozgrzanym silniku, gdy w³±czysz nadmuch wewn±trz kabiny na gor±ce powietrze, leci gor±ce czy zimne. Je¿eli leci powietrze gor±ce, to jest ok...
Wtedy jednak spróbowa³bym jeszcze raz podmieniæ termostat. W hurtowniach InterCars mo¿na dostaæ termostaty Vernet (nr 4898.87) lub Wahler (nr 3017.87D2) o temperaturze otwarcia 87 st. C. Koszt ok. 25-30 z³. No i przy okazji nale¿a³oby wymieniæ p³yn ch³odz±cy (np. Dynagel 2000), ³±cz±c to z p³ukaniem uk³adu ch³odzenia.
³o¿ysko siada i wtedy chuczy

wlasnie tak sobie posluchalem i niewiem czy to psychika tak zadzialala czy faktycznie cos szumi przy pompie, moze to faktycznie lozysko pompy ( oczywiscie w gre wchodzi tylko wymiana pomy ).

ale czy wtedy pasowalyby do tego opisane wczesniej objawy
no to chyba w domu jeste¶ termostat siê nie otwiera na du¿y obieg albo otwiera siê malutko i wymieñ sobie p³yn.po spuszczeniu przep³ucz wod± zalej uk³ad za³±cz silnik podgrzej i spu¶c i dopiero wtedy jaki¶ porz±dny p³yn nalej

[ Dodano: 2008-08-10, 20:58 ]
To wygl±da mi na to, ¿e jednak dalej jest co¶ nie tak z termostatem... Chyba, ¿e jeszcze np. ch³odnica, b±d¼ jeden z wê¿y w uk³. ch³odzenia jest niedro¿ny. Sprawd¼ czy przy rozgrzanym silniku, gdy w³±czysz nadmuch wewn±trz kabiny na gor±ce powietrze, leci gor±ce czy zimne. Je¿eli leci powietrze gor±ce, to jest ok.. Tak termostatu chyba nie sprawdzisz nawiew jest do kabiny z obiegu przed termostatem(W zimê kabina siê szybciej nagrzewa)dopiero po uzyskaniu odpowiedniej temp termostat powinien siê otworzyæ i pu¶ciæ p³yn na ch³odnicê.A tak nawiasem po kupnie rozrz±d kompletny z rolkami i pomp± warto wymieniæ.
ok dzieki wszytskim za informacje

zaczne od termostatu (takiego jak opisa³ Pietro) i wymiany p³ynu, napewno to tansze niz wymiana pompy
napisze potem co i jak , mam nadzieje ze to za³atwi problem

jeszcze raz dzieki wszystkim za pomoc

pozdrawiam
Tak termostatu chyba nie sprawdzisz nawiew jest do kabiny z obiegu przed termostatem

Chodzi³o mi bardziej o kwestiê tego czy p³yn w uk³adzie prawid³owo kr±¿y i czy nagrzewnica siê nagrzewa

dopiero po uzyskaniu odpowiedniej temp termostat powinien siê otworzyæ i pu¶ciæ p³yn na ch³odnicê

Wiem mniej wiêcej jak dzia³a uk³ad ch³odzenia Dlatego pisa³em, aby dareksz kupi³ termostat o temp. 87 st.C.

A tak nawiasem po kupnie rozrz±d kompletny z rolkami i pomp± warto wymieniæ.

I tutaj siê zgodzê. Generalnie kolega dareksz napisa³, ¿e Lanos ma 82 tys. km... Nigdy nie mo¿na byæ pewnym na 100% czy rozrz±d by³ robiony, oraz... czy przebieg jest prawdziwy A koszt wymiany kompletnego rozrz±du z pomp± wody jest w sumie o niebo ni¿szy od ewentualnej naprawy silnika...
Ewentualnie moze byc jeszcze zasyfiona chlodnica - wtedy wypadaloby odkamienic, przeplukac.
witam ponownie !!!!

dzisiaj bylem u kolegi , który ma kolege mechanika w serwisie skody , gdzie wczesniej miesci³o sie aso daewoo,

popatrzyl pozaglada³ i powiedzia³ szokuj±co ze to uszczelka pod g³owica, a to ze ani p³ynu ani oleju nie ubywa , silnik suchy w silniku p³ynu tez niema to powiedzia³ ze musia³a waln±c gdzies przy t³okach i to powoduje ze silnik sie nadmiernie nagrzewa

dla mnie szok bo mowi ze z robocizna 700 z³ i dodatkowow nie daje gwarancji czy po wymianie nie bedzie bra³ oleju.

co o tym myslicie

a gruga sprawa to taka, bo wpadlem na taki eksperyment wyciagnac ca³kowicie termostat, intencja taka ze pojdzie ca³y czas na duzy obieg i wtedy zobacze czy sie grzeje, mozna tak zrobic czy raczej jest to nie wskazane

dzieki za opowiedzi.

pozdrawiam
a gruga sprawa to taka, bo wpadlem na taki eksperyment wyciagnac ca³kowicie termostat, intencja taka ze pojdzie ca³y czas na duzy obieg i wtedy zobacze czy sie grzeje, mozna tak zrobic czy raczej jest to nie wskazane

Mo¿na wyci±gn±æ. Jedyn± ró¿nic± bêdzie to, ¿e przy ci±gle otwartym du¿ym obiegu silnik bêdzie siê zdecydowanie wolniej nagrzewa³. Ale nie skutkuje to niczym negatywnym dla jego pracy.
Ja mimo wszystko jednak sk³ania³bym siê do wymiany termostatu na nowy (Walher 87 st.) - koszt ok. 26 z³ w IC. Swego czasu nas³ucha³em i naczyta³em siê sporo o problemach z termostatami w Lanosach, co potem potwierdzi³o siê u mojej kole¿anki, o czym wcze¶niej pisa³em... I Walher rozwi±za³ ten problem...
Wyci±gnij i zobacz co bêdzie siê dzia³o to nic nie kosztuje
Pietro ja to Ci nie wisze piwa tylko duza flaszke !!!!

wymontowalem ten termostat i po pierwszej jezdzie , tekiej na wysokich obrotach to nawet wentylatory sie nie wlaczyly, na postoju trzymalem go na obrotach to wentylatory spokojnie dawaly rade i nawet nie temperatura nie dotknela srodkowej kreski

tak wiec najprawdopodobniej termostat, zwlaszcza ze ten wyjety wsadzilem do garnka z woda i zaczolem gotowa to w temp wrzenia nawet sie nie otworzy³

jutro kupie ten ktory pisales w poscie wyrzej i zobaczymy jak bedzie sie sprawowal.

mam jeszcze pytanko czy termostat (otwart) zmniejsza jakos istotnie przep³yw na chlodnice w porownaniu z taka sytuacja jak mam obecnie czyli wogule brak termostatu
chodzi mi o to czy mimo wymiany na dobry , sprawny termostat przegrzanie moze sie powtorzyc zreszta jak kupie sam zobacze , ale zastanawiam sie czy nie ma jakis czynnikow ktore dodatkowo moga wp³ywac na wieksze grzanie sie silnika (np ta uszczleka pod g³owica) ?

dzieki wszytskim za porady, najprawdopodobniej zaoszczedzilem kupe kasy, ktora moglem stracic oddajac auto do serwisu

pozdrawiam

[ Dodano: 2008-08-12, 21:09 ]
dodam jeszcze ze ten wymonotowany termostat kupilem miesiac temu
Spoko Najpierw kup ten nowy termostat, zamontuj i przetestuj. Cieszyæ siê bêdziemy, jak ju¿ wszystko na 100% bêdzie ok
Co do termostatów, to niestety ju¿ nie raz s³ysza³em o takich przypad³o¶ciach w Lanosach (przypadek mojej kole¿anki to te¿ potwierdzi³), ale termostaty Walher i Vernet ciesz± siê do¶æ dobrymi opiniami... Z dwojga z³ego, ciesz siê, ¿e nie masz Lanosa 8V, gdzie trzeba rozrz±d zwalaæ, aby dobraæ siê do termostatu...
Je¿eli chodzi o "przepustowo¶æ" termostatu, to niestety nie mam pojêcia jak zmniejsza siê przep³yw p³ynu. Na pewno jest on w jakim¶ stopniu zmniejszony, jednak przy sprawnym termostacie nie powinno wystêpowaæ jakiekolwiek nieuzasadnione wahania temperatury.
Z kolei co do opinii tego mechanika nt. uszczelki pod g³owic±, to podejrzewam, ¿e powiedzia³ co wiedzia³ i na tym skoñczy³a siê jego inwencja twórcza. Mam z³e do¶wiadczenia z kilkoma stacjami ASO w trójmie¶cie, dzia³aj±cymi na zasadzie "p³aæ i p³acz" i je¿eli ju¿ zachodzi taka potrzeba, to korzystam z us³ug znajomego kolegi-mechanika .

Tak w ramach ma³ego OT, przera¿a mnie jak widzê gdy niewielkie, by³e ASO Daewoo, gdzie nie byli sobie w stanie poradziæ z prostymi usterkami w Lanosach, staje siê nagle z dnia na dzieñ ASO Mazdy... z tymi samymi pracownikami-mechanikami... i widzê u nich na podno¶niku RX-8 z Wanklem pod mask±... przera¿enie bierze na sam± my¶l co mog± zrobiæ tym samochodom i ile jeszcze za to skasuj± w³a¶cicieli...
witam
prosze o pomoc ?gdzie znajduje sie termostat w lanosi
pozdrawiam i dziekuje
jaki silnik?
W Lanosach z silnikami DOHC (16V), termostat jest na szczê¶cie w miejscu ³atwo dostêpnym, zaznaczonym strza³k± na poni¿szej fotce.



Z kolei w Lanosach SOHC (8V) niestety aby dostaæ siê do termostatu trzeba ¶ci±gaæ rozrz±d...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nomegusta.xlx.pl
  •