Graczem bÄdÄ câŚ
Ostatnio coś dziwnego dzieje się z moim Lankiem. Czasami gdy zatrzymam się na światłach temperatura bardzo szybko rośnie do poziomu przedostatniego paska (jeden pasek ponad połowę skali). Temperatura utrzymuje się na takim poziomie przez ok. minutę, po czym szybko spada do prawidłowego poziomu (połowa skali). Można jakoś sprawdzić czy czujnik temperatury i termostat są sprawne?
Kiedy wymieniałeś ostatnio płyn chłodzący? W układzie masz płyn czy wodę? Czy w ogóle załącza się wentylator na chłodnicy?
Wentylator się włącza. Płyn chłodzący był wymieniany z 2 miesiące temu. Pompa wody też.
[ Dodano: 2009-08-15, 19:52 ]
Jedni mówią, że to jest normalne, że po zatrzymaniu auta temperatura rośnie. Inni mówią, że mam coś zrypane. A mi wydaje się, że tak wcześniej nie było.
Coś masz nie tak.U mnie nigdy wskazówka nie wskazała powyżej środkowej kreski
Jedni mówią, że to jest normalne, że po zatrzymaniu auta temperatura rośnie. Inni mówią, że mam coś zrypane. A mi wydaje się, że tak wcześniej nie było.
Tak na pewno nie było i nie może być. Co do czujników temperatury silnika i płynu chłodzącego, oraz termostatu, to nie wiem za bardzo jak sprawdzić ich działanie... Generalnie czujnik temp. płynu chłodzącego to koszt kilkunastu zł --> klik, podobnie jak i czujnik temp. silnika --> klik. Nie pamiętam już dokładnie, ale chyba ten pierwszy podaje informację o temp. do ECM, a drugi podaje temp. na zegary. Co do termostatu, to można kombinować z jego sprawdzaniem w garnku z gotującą się wodą ale nie wiem czy ma to sens. Jeżeli zdecydujesz się na wymianę termostatu, to szukaj firmy Vernet lub Wahler - kosztują troszkę więcej niż inne, ale mają najlepsze opinie.
Chciałem wymienić czujniki temperatury, bo termostat jest ostatnim podejrzanym. Niestety dostęp do czujników jest mocno utrudniony, więc jeszcze się wstrzymam.
Z dzisiejszej obserwacji:
temperatura płynu chłodzącego rośnie do momentu gdy wskaźnik dojdzie do 3/4 skali (1 kreska ponad połowę). Wtedy włącza się wentylator i chodzi do momentu aż wskaźnik opadnie do połowy skali. Wtedy wentylator się zatrzymuje, a temperatura zaczyna ponownie rosnąć. I tak w kółko. Może to uszkodzony rezystor wentylatora? Przy jakiej temperaturze powinie włączać się pierwszy i drugi bieg wentylatora? Jakby to był rezystor, to oszczędziło by mi to niełatwej wymiany czujników temperatury. Z drugiej strony nie chciałbym wymienić w ciemno rezystora - trochę kosztuję, a być może stary jest jednak dobry.
Zauważyłem też, że wskaźnik temperatury bardzo reaguje na wzrost poboru prądu: np. przy zamykaniu szyb potrafi bardzo gwałtownie podskoczyć o jedną kreskę w górę. Po ich zamknięci równie gwałtownie opada o jedną kreskę.
temperatura płynu chłodzącego rośnie do momentu gdy wskaźnik dojdzie do 3/4 skali (1 kreska ponad połowę). Wtedy włącza się wentylator
Słyszysz z wnętrza samochodu załączający się w czasie jazdy wentylator? Jeżeli tak, to oznacza, że załącza się on na drugim, szybszym biegu... Jak wentylator chodzi na pierwszym biegu, to jest tak cichy, że nie słychać go z wnętrza samochodu. Niewykluczone, że faktycznie opornik wentylatora szlag trafił, bo właśnie uszkodzenie tego rezystora powoduje, że wentylator pracuje tylko na 2gim biegu.
Pietro, czujnik jednopinowy podaje odczyt do zegarów, dwupinowy do kompa Sorcerer, nie ma żadnego utrudnionego dostępu do tych czujników oba są dobrze widoczne z kanału, w lewo od altka ... potrzebna jest przedłużka, przegub i grzechotka i wymienisz bez problemu .. ja bym nie czekał jak na zbawienie bo to sie może źle skończyć dla silnika.. oczywiście sprawdź opornice wentylatora tak jak Pietro, radzi.. a co do samego uszkodzenia opornicy wentylatora to niedawno to wymieniłem bo też mi nie działało, ale tem nigdy nie przekroczyła połowy skali...
Sorki mam takie pytanie mam lanosa 1.5 w ósemce mam go rok ale teraz zauważyłem że wskażnik temperatury dochodzi do środkowej kreski wcześniej było trochę ponad pierwszą jaka jest prawidłowa temperatura na wskażniku ?
max moze byc wskazówka do połowy skali .. jak wskazuje za dużo zacznij od zmiany czujnika temp. wskaźnika ..
jaka jest prawidłowa temperatura na wskażniku ?
Taka jak na poniższej fotce...

Na LPG może być minimalnie więcej, ale tak jak poprzednicy wspominali wskazówka nie powinna przekraczać połowy
Odłączyłem rezystor wentylatora i nic się nie zmieniło. Czyli albo jest uszkodzony albo coś z czujnikiem temperatury. Hmmm. Wróciłem do punktu wyjścia
[ Dodano: 2009-09-05, 13:00 ]
Udało mi się sprawdzić rezystor - działa . A więc to któryś z czujników.
[ Dodano: 2009-09-05, 13:51 ]
Czy przed wymianą czujników temp. trzeba spuścić płyn?
[ Dodano: 2009-09-05, 16:22 ]
Czy to jest czujnik temperatury?

Wtyczka jest przykręcona od góry śrubą, ciężko ją odkręcić :/
[ Dodano: 2009-09-05, 22:15 ]
Kupiłem czujnik temperatury na wskaźnik:

Udało mi się załatwić dostęp do kanału, ale w miejscu gdzie spodziewałem się znaleźć ten czujnik (pod alternatorem) znalazłem coś innego:

Co to właściwie jest?
Obok miejsca gdzie to było wetknięte znajduję się:

To jest chyba czujnik temperatury płynu. Ale gdzie w takim razie znajduję się ten czujnik co kupiłem?
to czego nie potrafisz rozpracować to czujnik położenia wału obydwa czujniki są po lewek od altka wkręcone w blok, jak nie masz odpowiednich kluczy z przegubami to bez zdjęcia altka wymiana zajmie Ci sporo czasu, płynu nie musisz spuszczać, pewnie się prawie wcale nie poleje ..
[ Dodano: 2009-09-05, 23:12 ]

[ Dodano: 2009-09-05, 23:13 ]
a co do umiejscowienia czujnika to kto napisał że jest pod altkiem?? napisałem w lewo od altka
RIPER, dzięki!b
Co to za czujnik jest w takim razie obok czujnika położenia wału (ten z zieloną gumką)?
Myślałem, że czujniki temperatury nie są aż tak bardzo schowane. Pozostaje zlecenie ich wymiany fachowcowi. Sam nie mam odpowiedniego sprzętu, nie mówiąc już o problemach z dostępem do kanału heh.
A może przeczyta to ktoś z Wrocławia kto ma możliwości i by się podjął odpłatnie wymiany?
ten czujnik obok czujnika położenia wału to jak dobrze pamiętam czujnik oleju... co do wymiany, zapłacisz za nią tyle, że pewnie za to kupisz klucze i sam to zrobisz
ten czujnik obok czujnika położenia wału to jak dobrze pamiętam czujnik oleju... co do wymiany, zapłacisz za nią tyle, że pewnie za to kupisz klucze i sam to zrobisz
Tego się właśnie obawiam. Tylko mam jeszcze problem z dostępem do kanału. Muszę albo prosić znajomych o użyczenie albo jechać na ogólnodostępny na dworze, gdzie pod autem jest dość mało miejsca. Może jakoś jednak można dostać się do czujników od góry? Oczywiście kosztem wykręcenia czegoś
tak nic trudnego wyjmij kolektor ssący
Jak moge, mam jeszcze jedno pytanie w temacie temperatury,podczas jazdy wskażnik temperatury tak jakby pływał dochodzi prawie do połowy i spada do 1/4 i odnowa co może byc przyczyną jak wyżej napisali koledzy wskażnik temperatury czy może termostat?
co może byc przyczyną jak wyżej napisali koledzy wskażnik temperatury czy może termostat?
Najczęściej termostat, ale też mogą być czujniki temperatury.
Mechanik rano wymienił mi oba czujniki temperatury. Po tym zabiegu wszystko było OK przez jakieś 3km jazdy. Później wskazówka temperatury zaczęła się podnosić aż weszła na czerwone pole. Utrzymywała się tak przez resztę trasy (10 km). Po drodze zatrzymałem się zajrzeć pod maskę. Wentylator się kręcił. Odczekałem parem minut. Wentylator się wyłączył. Spojrzałem na wskaźnik temp. - wskazówka dalej była na czerwonym polu. Zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodzącego ciepły, nawet gorący, ale płyn w nim nie bulgotał.
Po dojechaniu na miejsce zostawiłem auto na ok. 2h. Po odpaleniu wskaźnik był poniżej połowy. Po przejechaniu kilometra już był na czerwonym polu.
Ryzykuję jazdę ze wskaźnikiem na czerwonym polu, bo chyba wskaźnik pokazuje nieprawdziwa temperaturę. Gdy wskazówka jest na czerwonym polu, to pod maską powinno się chyba dziać coś zauważalnego? Gotujący się płyn w zbiorniczku, bulgotanie, para... Mam racje?
Jak już wcześniej pisałem wskaźnik temperatury bardzo reaguje (podskakuje gwałtownie w górę) na zwiększenie poboru prądu w aucie jak np. zamykanie szyb, wlaczenie ogrzewania tylnej szyby. Czy to normalne zachowanie?
Za co teraz się brać? Wymienić termostat? A może lepiej szukać usterki w elektryce? Help.
raczej szukałbym w elektryce, coś masz zaśniedziałe
Ciekawa obserwacja:
Silnik rozgrzany, wskazówka na czerwonym polu. Gasze silnik, przekręcam kluczyk na ON - wskazówka ustawia się lekko poniżej środkowej kreski . Zrobiłem jeszcze jeden eksperyment. Przejechałem kawałek - wskazówka weszła na czerwone pole. Gwałtownie puściłem sprzęgło, żeby silnik zgasł. Wskazówka szybko opadła do poziomu poniżej środkowej kreski . Wygląda na to, że coś się rypie tylko przy odpalonym silniku. Zgłupiałem już całkiem.
Mam identyczne objawy w Nexii 1.5 8V , też potrafi nagle w czasie jazdy wzrosnąc na max i za chwile opasc do prawidlowego poziomu i tak co jakis czas, plyn jest, ogrzewanie dziala,wentylator sie kreci:D Czarna magia
Czy oba czujniki temperatury idą przez kompa? Jak podłączę lapa przez ALDL i odpalę ALDL Monitor, to zobaczę wartości temperatury na obu czujnikach?
Sorcerer z tego co mi wiadomo to ten na zegar jest niezależny ..
Czyli pozostałoby sprawdzić połączenie czujnik-wskaźnik. Myślę, że gdzieś może być przebicie, skoro wskaźnik pokazuje wysoką temperaturę tylko na zapalonym silniku.
Sorcerer prawie napewno jest jakieś zwarcie, ale pokuś się o przełożenie z innego lanosa zegarów na próbę jeżeli masz możliwość .. o sam zegar też może fiksować ..
Ja bym zaczął od sprawdzenia masy na silniku.Jeśli nie będzie ona pewna to mogą się dziać różne anomalie.Nie zapominaj,że podczas jazdy alternator oddaje 80-90 A w porywach i ten prąd jakoś musi opuścić silnik.Jeden biegun to plus na akumulator a drugi właśnie masa.Jeśli wskazówka szaleje pod wpływem obciążenia elektrycznego to może być właśnie to.