Graczem będąc…
Witam,
od kilku dni jestem szczê¶liwym, no mo¿e nie do koñca, posiadaczem 10-letniego lanosa. niestety pojawia siê pewien uporczywy problem. Pierwszym objawem jest ikonka <check engine> pal±ca siê od czasu do czasu, w³a¶ciwie to raz po raz nie¶wiec±ca. Kolejnym utrapieniem jest fakt ¿e auto czasem ga¶nie, wtedy przy próbach odpalenia zdarza siê ¿e spod maski poleci 'dymek' dok³adnie z "air cleaner'a". Co równie¿ jest niepokoj±ce, auto ma czasem braki mocy, peda³ mo¿e byæ wci¶niêty do samej pod³ogi, a prêdko¶æ spada, co potrafi po momencie wróciæ do normy. to chyba by³oby na tyle, dodam jeszcze ¿e auto ma benzynê+lpg, ok. 200 km przebiegu.
Pozdrawiam
Kolego po pierwsze je¿eli jeste¶ na bakier z mechanik± to pojed¼ do warsztatu czy serwisu niech go pod³±cz± pod kompa i zobacz± co za b³±d sygnalizuje kontrolka check byæ mo¿e to bêdzie ¿ród³o wszystkich problemów. Mo¿e to b³ache ale nie bardzo wiem tylko co to jest air cleaner tak¿e tu siê nie wypowiem.
Co do checka to sczytaj b³êdy jakie raportuje ECM. Tu masz jak to zrobiæ:
http://daewooforum.pl/viewtopic.php?t=90
Co do przygasania dzieje siê tak na pb czy LPG?
Bardzo prostym powodem ¶wiecenia kontrolki check engine mo¿e byæ np. niedok³adnie wpiêta wtyczka do czujnika temp. powietrza. To do¶æ intuicyjne stwierdzenie, choæ fakt ¿e "co¶" bucha z air cleaner'a (prawdopodobnie chodzi o filtr powietrza) mo¿e ¶wiadczyæ ¿e kto¶ majstrowa³ przy uk³adzie dolotowym i nie posk³ada³ go tak jak trzeba. W pierwszej kolejno¶ci proponuje dok³adnie obejrzeæ filtr, rurê prowadz±c± do przepustnicy, wszystkie ³±czenia i wspomnian± wtyczkê od czujnika. Napisz te¿ kiedy dok³adnie tak sie dzieje, czyli jaka temp. silnika i jakie paliwo.
Aha:) Je¿eli nie znasz historii auta to oprócz powy¿szych czynno¶ci powiniene¶ odwiedziæ "gazownika". Sprawdzenie szczelno¶ci instalacji, wymiana filtru gazu i regulacja mo¿e wiele zmieniæ. No i ogólnie takie elementy jak ¶wiece i kable zap³onowe to podstawa.
air cleaner to filtr powietrza, zajrzyj do niego
po drugie sprawd¼ wtyczkê w gumowej rurce któr± to wêdruje powietrze do silnika
Po kupnie auta warto równie¿ wybraæ siê na przegl±d instalacji LPG
Widze ¿e kolega arkadius657 my¶li podobnie
jednak my¶lisz szybciej albo moja przegl±darka jest tak powolna
ale bez OT
sorki za ten post... pomylily mi sie tematy. prosze o skasowanie.
a wiêc tak, problem wystêpujê z regu³y na lpg, choæ nieby³bym tutaj do koñca pewien... dokona³em w³a¶nie odczytu b³êdów i wynika, ¿e
12 Czujnik po³o¿enia wa³u korbowego (CPS) Brak sygna³u obotu wa³u korbowego
13 Sonda lambda Napiêcie z sondy lambda w granicach 340-550 mV
my¶licie Panowie, ¿e który¶ z tych b³êdów mo¿e byæ powodem moich utrapieñ?
Powiem tak, je¿eli czujnik wa³u korbowego szwankuje, to automatycznie zaburza to prace ca³ego silnika. Dziêki czujnikowi CPS komputer okre¶la k±t wyprzedzenia zap³onu i steruje cewk± zap³onow±. Tym samym je¿eli w tym tkwi problem to silnik nie spala mieszanki tak jak potrzeba i mo¿e dochodziæ do zjawiska strza³u w kolektorze ss±cym, szczególnie na LPG. Pisa³e¶ o buchaniu z filtra powietrza - to w³a¶nie objaw tych strza³ów. Je¿eli silnik ma z³± kulturê pracy i du¿o pali to bardzo realne jest uszkodzenie tego czujnika, choæ równiedobrze mo¿e byæ problem tylko z okablowaniem. Natomiast niesprawna sonda lambda równie¿ mo¿e powodowaæ tego typu objawy.
Je¿eli to napiêcie sondy, które napisa³e¶ jest warto¶ci± zmierzon± przez Ciebie i je¿eli utrzymywa³o siê ono w tym w±skim zakresie na niskich i wysokich obrotach to znaczy, ¿e sonda jest padniêta. Warto¶æ napiêcia powinna siê wachaæ w zakresie 0,1-0,9V w2 zalezno¶ci od obrotów silnika.
B³±d 12 jest standardowym b³êdem zg³aszanym przy sprawdzaniu kodów usterek w Lanosach. B³êdy sprawdzane s± w sytuacji gdy silnik nie pracuje, a wiêc i wa³ korbowy siê nie obraca, st±d czujnik nie wysy³a sygna³ów do ECM. Tak wiêc b³±d 12 jest "norm±" i wystêpuje zawsze trzykrotnie na pocz±tku i dopiero po nim wy¶wietlane s± inne, ju¿ w³a¶ciwe kody usterek. Tak naprawdê, u Ciebie wystêpuje tylko problem z sond± lambda... Podejrzewam, ¿e tutaj akurat jest winna instalacja gazowa i problem z emulacj± sygna³u sondy, a to nie prowadzi³oby do strza³ów.
Z tego co opisa³e¶ na pocz±tku wynika, ¿e masz problemy z niedomagaj±cym uk³adem zap³onowym, b±d¼ nieodpowiednio wyregulowan± mieszank± lpg. Lanosy maj± bardzo czu³y uk³ad zap³onowy i wszelkie jego niesprawno¶ci objawiaj± siê strzelaniem na lpg i szarpaniem, b±d¼ "dziurami" podczas przyspieszania (braki mocy). Na pocz±tek polecam wymieniæ ¶wiece i kable zap³onowe na nowe (zarówno ¶wiece jak i kable polecam marki Bosch lub NGK. Innych, tanich zamienników nie kupuj, bo za kilka tys. km znowu problem powróci). W trakcie wymiany ¶wiec upewnij siê czy w ich gniazdach nie ma oleju (mo¿e tak zdarzyæ siê przy uszkodzonej uszczelce pokrywy zaworów i te¿ mo¿e mieæ wp³yw na szarpanie i strza³y). Przy wymianie ¶wiec i kabli warto te¿ wymieniæ filtr powietrza, a nastêpnie udaæ siê do gazowników celem wymiany filtra gazu i wyregulowania instalacji. Problem powinien znikn±æ na d³ugo
Kolega Pietro ma racje w kwesti tego czujnika CTS, ledwie ¿yje po robocie i g³upoty piszê