Graczem będąc…
Witam! Jako ¿e dzisiaj zaopatrzy³em naszego Lanosa w pewn± dogodno¶æ, jak± jest nowy termostat, postanowi³em rozwiaæ niektórych osób w±tpliwo¶ci jak to siê robi.
Opis dotyczy silnika 1.5 16 zaworowego.
Nie ma w tym w sumie nic trudnego...
Przep³ywomierz znajduje siê w miejscu zaznaczonym na czerwono.

Najpierw odkrêcamy obejmê (niebieski) z grubej rury id±cej do ch³odnicy, zdejmujemy rurê. UWAGA w rurze jest p³yn - je¿eli auto jest mocno nagrzane mo¿na siê poparzyæ! Nastêpnie odkrêcamy dwie ¶ruby mocuj±ce termostat (czerwony).

Po odkrêceniu ¶rub przep³ywomierz mo¿na wysun±æ. Zostaje nam tylko zdj±æ klips z mniejszego we¿yka i mamy termostat "na stole". Zaznaczy³em tak¿e miejsce uszczelki ale do tego wrócimy za chwile.

Teraz mamy dwie opcje: Albo wybieramy plastikow± obudowê, albo decydujemy siê na wymianê samego wk³adu.

Ja wybra³em drug± opcje, czyli wymiana wk³adu. Obudowa sk³ada siê z dwóch elementów i jest skrêcona ¶rubami mocuj±cymi termostat. Rozk³adamy obudowê (mo¿emy sobie pomóc imad³em, srubokrêtem i ma³ym m³otkiem).

wymieniamy wk³ad. Stary mo¿e byæ zapieczony. Nale¿y go bardzo delikatnie wybiæ. Wk³adamy nowy wk³ad i sk³adamy wszystko do "kupy" Oczywi¶cie czyszcz±c przed z³o¿eniem obudowe z syfu i osadzonego kamienia.

Sk³adamy w odwrotnej kolejno¶ci pamiêtaj±c o uszczelce pod przep³ywomierz (tej zaznaczonej na czerwono kilka fotek wcze¶niej). Sugeruje wyczy¶ciæ ¶ruby szczotk± drucian± przed wkrêceniem aby w przysz³o¶ci nie by³o z nimi trudno¶ci...

Wiem ¿e w o¶mio zaworowych jednostkach sprawa jest inaczej rozwi±zana (nie wiem dok³adnie jak).
Po zakoñczonej pracy nale¿y uzupe³niæ p³yn ch³odniczy. Po odpaleniu gruba rura id±ca od przep³ywomierza do ch³odnicy powinna byæ zimna, a¿ do uzyskania przez silnik temperatury roboczej. Je¿eli tak siê stanie nale¿y niezw³ocznie udaæ siê na browar .
Mam nadziejê ¿e komu¶ pomog³em.
Nooo... £adny manual Pewnie nie jednemu pomo¿e
Warto by by³o przenie¶æ go do Kompendium...
w o¶mio zaworowych jednostkach sprawa jest inaczej rozwi±zana (nie wiem dok³adnie jak). tam termostat jest pod pompa wody,trzeba roskrecac oslony rozrzadu,zdjac pasek i pompe wody
Obudowa termostatu w 1,5 16v niestety lubi pêkaæ przy próbie wyjêcia z niej termostatu :/ Obudowa by³a dro¿sza od termostatu chyba o 12z³.....
Obudowa termostatu w 1,5 16v niestety lubi pêkaæ przy próbie wyjêcia z niej termostatu :/ Obudowa by³a dro¿sza od termostatu chyba o 12z³.....
Jak ja kupowa³em to mieli tylko plastikowe obudowy, a przedtem mia³em metal...
W metalowym z mechanikiem poobrywali¶my uszy przy wyjmowaniu termostatu tragedia.