Graczem będąc…
Mam prosbe do osob ktore samodzielnie montowaly wspomaganie ukladu kierowniczego w mietku, aby mi doradzili czy operacja taka nie jest zbyt zlozona. Mam mietka Life bez wspomagania i mam okazje kupic dosc tanio przek³adnie kierownicza ze wspomaganiem, pompe i zbiorniczek na plyn. Nie chcialbym aby po kupnie okazalo sie ze cos tam moze nie pasowac i nalezaloby jeszcze wymienic to i tamto, a roboty przy tym tyle ze gra nie jest warta swieczki. A ja poniose tylko strate finansowa.
pamietaj ze pompa jest jak mi sie zdaje polaczona z alternatorem , czyli musisz zobaczyc czy masz miejsce na wspomatganie bo moze byc tak ze jest miejsce ale tego wspomagania nie ma, wiec wystarczy wtedy tylko kupic pasek dluzszy do wersji ze wspomaganiem, ale jesli nie masz seryjnego miejsca to bedziesz musial cudowac zeby idealnie ustawic wszystkie rolki w jednej osi. I potem dopasowac do tego jakis pasek. ogolnie przerobka mozliwa do wykonania ale bardzo pracochlonna. Pamietaj ze auto bez wspomagania jest troche ciezsze do prowadzenia. Ale auto ze wspomaganiem, w ktorym np to wspomaganie przestalo by dzialac w czasie jazdy np z powodu peknietego paska i wielu innych awari jest praktycznie nie do skrecenia. (Wlasne doswiadczenia z Clio)
Dzieki za info. Dowiadywalem sie gdzie moglem telefonicznie jak to wyglada. Ponoc nie ma z tym duzo klopotu. Sporo osob juz to robilo w mietkach. Jedyny problem to zamontowanie zbiorniczka na plyn ukladu wspomagania z powodu braku orginalnego uchwytu w moim mietku. Trzeba bedzie pokabinowac cos ze sznurkiem, albo dorobic jakis uchwyt. Bede musial tez zmienic kolo pasowe na wale korbowym na kolo na dwa paski. Kupilem juz pompe, maglownice i zbiorniczek na plyn i czekam na dostawe. Bede tez musial dokupic rurki miedziane (wiem gdzie mozna takie dostac w Gdansku). Jakis rok temu mojemu znajomemu strzelila rurka ukladu wspomagania w mietku. Dosc dlugo jej szukal. Doradzano mu nawet w hurtowni, aby kupil nowa przekladnie kierownicza.
EDIT: Jak juz zamontuje wspomaganie, co stanie sie najprawdopodobniej w lipcu to napisze czy sa z tym jakies trudnosci, czy sprawa jest w miare blacha i do wykonania samemu. Moze komus sie ta informacja przyda.
amadeusz64, Witam mam w³asnie podobny dylemat. Mam tak samo matiza bez wspomagania i chcia³bym mu go do³o¿yæ. Jak sie uda³a ta przeróbka prosi³bym podobnie o jakie¶ sugestie i wskazówki.
Jeszcze sie za to nie zabralrm z powodu braku czasu choc wszystko juz skompletowalem. Mysle ze nie bedzie z tym zadnego problemu. Jezeli jednak sie zdecydujesz to kup caly komplet elementow potrzebnych to jego zamontowania. Np. na allegro bo nowe rurki wysokiego cisnienia to dosc duzy koszt okolo 250zl. Jak znajde troche czasu na zamontowanie wspomagania to dam znac jak poszlo. Nie przewiduje jednak z tym zadnych problemow.
Niezbedne elementy do zamontowania wspomagania to: przekladnia kierownicza ze wspomaganiem, pompa wspomagania, odpowiednie kolo pasowe na wal, zbiorniczek na plyn no i najwazniejsze specjalne przewody (rurki). Jak potrzebujesz dokladniejszych informacji o tych czesciach, a zwlaszcza przewodach, bo to najwiekszy problem, ktory wiekszosc z osob ktore chca zamontowac wspomaganie zauwazaja dopiero po kupnie przekladni i pompy to daj znac, postaram sie pomoc. Obdzwonilem za tym sporo hurtowni. Kontaktowalem sie w tej sprawie nawet z technologiem w FSO.
PO JAKI KIT CI WSPOMAGANIE W MATIZIE TO NIE POLONEZ ZEBY POTRZEBNE BYLO WSPOMAGANIE
U mnie osobiscie uk³ad kierowniczy chodzi tak lekko ze montaz wspomagania to zbedny wydatek kasy. Wolalbym (a nie mam) np. elektryke szyb lub szyberdach.
No to mam problem bo w moim kierownica chodzi bardzo cie¿ko a nie mam jak sprawdziæ jak chodzi w innych bez wspomagania
W mojej rodzinie sa dwa mietki. Jeden ze wspomaganiem, a drugi bez i mowie uczciwie ze jest spora roznica. Caly czas jezdzilem wersja ze wspomaganiem i jak kupilem bez wspomagania i przyszlo mi manewrowac w dosc ciasnym przejezdzie aby zawrocic samochod to mialem wrazenie ze przesiadlem sie do starej wersji samochodu ciezarowego.
Ka¿dy robi wedle swego uznania. Jeden lubi rybki a drugi akwarium.
Obiecalem, to pisze. Moze komus sie przyda.
Wspomaganie zamontowane. Nie bylo z tym wiekszego problemu. W bloku silnika sa juz gotowe gwinty na zamontowanie pompy. Nie zaszkodzilo je poprawic gwintownikiem M8. Byly niezle zardzewiale, a nie chcialem zerwac gwitu w bloku. Mietek ma nawet standardowo przyspawane szpilki gwintowane do przymocowania przewodow. Nie trzeba bylo nic przerabiac, oprocz zamontowania uchwytu zbiorniczka na plyn. Przy wymianie przekladni kierowniczej jest troche roboty. Musialem odkrecic kolektor wylotowy, aby moc opuscic troche wydech i wyjac przekladnie. Mialem mozliwosc podgladu w mietku z fabrycznie zamontowanym wspomaganiem i nie musialem lamac sobie glowy ktoredy puscic przewody. Przy przykrecaniu przewodow do przekladni po uprzednim zamocowaniu ich na uchwytach malo nie zerwalem gwintu w maglownicy. Zalecam ostroznosc i dokladne dogiecie przewodow przy przekladni, aby nie bylo naprezen przy skrecaniu. Zmiane kola pasowego i montaz paska nie bede opisywal. Teraz tylko ustawienie zbieznosci i luuu. Wstepna zbieznosc ustawilem poslugujac sie dwoma dlugimi listewkami porownujac odleglosc na obreczach przednich kol. Kola byly troche rozjechane. Dzieki temu nie bedzie mnie nosic w trakcie jazdy na stacje obslugi jak zyda po pustym sklepie. W kazdym razie po zamontowaniu wspomagania wrazenie bardzo mile. Kierownica na postoju kreci sie jednym palcem. Jakby ktos byl zainteresowany to zachecam do montazu. Sprawa nie jest szczegolnie skomplikowana i klopotliwa. Niemniej niezle sie natyralem przy tej przekladni.
Romanha moj imienniku. Gdybys byl zainteresowany montazem to daj znac. Moge podeslac zdjecia jak to u mnie wyglada i jeszcze kilka wskazowek o ktorych nie wspominalem z powodu zmeczenia i niecheci rozpisywania sie o szczegolach.
pozdr.
by³bym wdziêczny za zdjêcia i inne szczegó³owe sugestie odno¶nie takiej przeróbki. Ja w po³owie sierpnia jestem umowiony na montarz gazu to potem powiem co i jak sie spisuje.
Witam mam ju¿ zamontowane wspomaganie. Idea³. Ten kto mówi³ ze ze w mietku bez wspomagania kierownica lekko chodzi pracowa³ chyba u kowala. ALe fakt jest faktem ja nie mia³em mo¿liwo¶ci podgladu orgina³u. Ale z przewodami trzeba sie nie¿le nakombinowaæ. umie¶ci³em je wed³ug siebie patrzac by nic nie ociera³o i w miare mocowania pasowa³y. Jak sprawdze w orginalnym mietku jakie by³y to podam czy wiele sie pomyli³em. Tak ze jak kto¶ ma chêæ to polecam.