Graczem bÄdÄ câŚ
Witam. Od niedawna jestem właścicielem Matiza Life 2000 r. z przebiegiem 60 tyś. (raczej prawdziwy ;-) ) Autko chodzi bez zarzutu - jestem z niego zadowolony. W ostatnim czasie jednak pojawił się problem z redukcją z 4 biegu na 3 oraz 3 na 2 (ale to podobno standard, że przy redukzji z 3 na 2 trzeba pojazd wyhamować do kilku km/h)
Jak chodzi o tą redukcje do trójeczki z czwartego biegu to zauważyłem, że każdorazowo przy takim manewrze nastepuje chrąpniecie lub zgrzyt, tak jakby sprzęgło nie było wciśniete do końca. Ze zmianami biegów w górę nie ma żadnych problemów, tak samo np. z 5 na 4 - zero zgrzytów itd.
Zauważyłem też, że gdy wyhamuję samochód do niewielkiej prędkości (kwalifikującej juz w zasadzei zmienę biegu na 2) to trójka z czwórki wchodzi bez problemu. O co chodzi? Od czego zacząc poszukiwania przyczyny? Dodam jeszcze, że gdy samochód nie znajduje się w ruchu a silnik pracuje na wolnych obrotach - nie ma żadnych problemów z przesuwaniem lewarka. , biegi wchodza jak po maśle.
Pozdrawiam i z góry dzięuję za pomoc.
A sprawdziłeś stan poduszek pod skrzynią i regulację cięgien między lewarkiem a skrzynią?
Jeszcze niczego nie oglądałem - jutro może uda mi sie wygospodarować troche czasu i zerknać na mojego bolida ;-)
Czy sama regulacja cięgien wymaga jakiejś specjalnej wiedzy? na co zwrócić uwagę?
Zdejmujesz plastikowy tunel między przednimi siedzeniami i masz dostęp do cięgien. Regulacji osobiście nie przeprowadzałem więc nie chcę cię wprowadzić w błąd ale chyba sprowadza się to do wkręcania lub wykręcania końcówek cięgien i sprawdzania metodą prób i błędów czy biegi wchodzą prawidłowo. Jak biegi wchodzą to kontrujesz nakrętki, zakładasz tunel i po krzyku.
Jeszcze sprawdź czy na wybieraku skrzyni biegów (zdejmij puszkę filtra powietrza i rezonator to będziesz miał dobry dostęp) coś się nie zacina. Ja miałem zasyfiony wybierak, co spowodowało jego zacięcie i nagle nie mogłem włączyć 1,3,5. Wystarczyło wyczyścić wybierak naftą i nasmarować go smarem.
a mnie to wygląda na początek końca synchronizatora, zmniejsz bardziej prędkość na 4 i dopiero wtedy wbij 3, zobaczymy czy zgrzyt też będzie czy nie czy może będzie mniej odczuwalny, no ale mogę się mylić bo mechanik ze mnie żaden
Na wstępie juz pisałem - gdy jadąc na 4 biegu zmniejsze prkość do takiego poziomu, że właściwie możnaby już do 2 redukować, to trójeczka wchodzi bez zgrzytu - bezproblemowo.
jak pisałem wyżej mechanik że mnie żaden dwie przyczyny już masz podane i na 99% będzie to któraś z nich, ja bym zaczął od regulacji cięgien wiadomo łatwiej i taniej a jak nie pomoże to wymiana synchronizatora, sam synchronizator to koszt niewielki ok 50zł, gożej z wymianą bo skrzynie trzeba wyciągnąć a za to sobie już liczą w zależności od warsztatu od 150 do nawet 600zł
a i jeszcze jedno olej kiedy w skrzyni zmieniałeś??? znajomy mi kiedyś mówił że 90% zajechanych skrzyń jest właśnie przez stary olej
na poczatek zmien olej,skrzynia w matizie jest czuła na olej,a i olej najlepiej syntetyk
Pewnie potrzebna regulacja linek - są wyciągniete lub wymiana oleju. Plastikowy tunel ma 3 wkręty - tylny trzeba potraktować krótkim wkrętakim lub przegubem. Po zdjęciu go ,cały mechanizm na wierzchu. Jeśli masz szyby elekt. musisz wyjąć sterowanie -zapinka plastikowa od dołu włacznika. U mnie po wymianie oleju problem zniknął , linek nie napinałem
Bourne - napomnienie przyjmuję z pokorą ;-)
Samochodem jeżdżę od niedawna - olej - zakładam, że nie bł wymienianiy od nowosci, chociaz mogę się mylić. Zacznę od regulacji linek i wymiany oleju. Prosze o jakeiś instrukcje, wskazówki w tej sprawie. Jutro zabiorę sie za grzebanie w matizie. O efektach powiadomie na forum. Mam nadzieję, że nei trzaba bedzie wyciagac całej skrzyni.
Witam wymiana oleju i regulacja mało dają skrzynia jest czuła i trzeba dokładnie wrzucać biegi
Miałem to samo - skrzynia się nie wysprzęglała poprawnie - wyregulowałem linkę sprzęgła i jest gucio .
Objawy były u mnie takie - żeby zredukować na 3 musiałem zwolnić do około 20 km/h, dwójka wchodziła od mniej więcej 5 (ale tylko przy redukcji). Po podregulowaniu wspomnianej linki na trójkę da się zredukować nawet i przy 70 km/h, a na dwójkę od około 40 km/h (wchodzi bez problemu, więc pewnie dałoby się i przy większych prędkościach).
Dziq - sytuacja którą opisałeś jest identyczna z moją. DAm rade sam podregulować linkę sprzęgła? Jakieś szczegóły jak to zrobić?
Zanurkować pod wóz - obok osłonu silnika znajdziesz dźwigienkę z taką jakby pentlą. Przez ta pentlę przechodzi gwintowana końcówka z dwoma nakrętkami. Musisz pierwszą z nakrętek dokręcić o kilka zwojów i zakontrować drugą. Przydadzą się kombinerki i klucz rowerowy (taki płaski, bo te nakrętki są dośc wąskie). Nada się też jakiś mały klucz nastawny, choć wtedy jest trudniej. Nie zapomnij sprawdzić jak działa po podkręceniu - jeśli przesadzisz sprzęgło będzie się ślizgać - ja to sprawdzałem poprzez zerwanie kapcia do tyłu i do przodu . Jeśli dalej nic to nie da, to podeślę skany z książki Bujańskiego (warto się w nią zaopatrzyć, choć ma swoje wady).
Witam ponownie. Przed chwilką skończyłem grzebanie pod moim bolidem.
Tak jak sugerował Dziq podregulowałem linke sprzęgła, dokrecając nakretke na końcu tej linki. Muszę przyznać, że poprawa jest zauważalna jeśli chodzi o redukcję z 4 na 3. Zadnych zgrzytów, choć zmiana nie następuje płynnie - wyczuwalny opór przy przełożeniu lewarka w pozycje "3". Tak czy inaczej wymienię jeszcze olej w skrzyni i dam znac jak to dalej bedzei wyglądać. Redykcja z 3 na 2 bez zmian, bieg wchodzi po wyhamowaniu do max15-20 km, ale do tego to chyba trzeba bedzie się przyzwyczać.
Pozdrawiam i dziękuję za pomoc. Jacek
Zastanawiam sie czy może jeszcez trochę nie podkręcić tej nakretki na lince sprzęgła?
Podkręć - u mnie działa jak złoto, choć wymiana oleju w skrzyni to nie jest zły pomysł, bo możesz tam już mieć sporo opiłków.
Olej do Mietka skrzyni to Castrol SMX-S.
wiem wiem Maniuś :-) Już zdążyłem ustalić na forum przegladając tematy że jesteś wielkim zwolennikiem tego castrola. W pobliskim warsztacie polecali mi Midlanda za 25 zł za 0,6 l. (cena chyba niezła)
Problem w tym, że kupując 3 butelki bedzie troche mało, za to 4 będzie za dużo :-)
Polecanego przez Ciebie Castrola niestety nie mieli.
Za wymianę liczą sobie 30 zł - za tyle to wolalbym pol dnia siedzieć w kanale wymieniając olej, zaoszczędzone pieniądez przenaczyć na 10 dobrych browarków ;-)