Graczem będąc…
Witam. Koledzy jak jest u was z klim± manualn± - jak jest zimno na zewn±trz, to klima wam siê w³±cza czy nie? Czyta³em na forum, ¿e klima nie w³±cza siê jak temp. jest ni¿sza ni¿ 5 stopni. Czy to prawda i czy jest to w klimie manualnej? W ksi±¿ce Morawskiego nie ma ¿adnego czujnika temp. zewnêtrznej, który nie pozwala³by w³±czyæ sprê¿arki przy minusowej temp.
A pytam siê, poniewa¿ tydzieñ mialem klimê w naprawie - wymieniana by³a ch³odnica i przewód klimy z osuszacza do zaworu rozprê¿aj±cego, poniewa¿ by³a tam nieszczelno¶æ i ca³y 134a mi zwia³ z uk³adu. Po naprawie i nape³nieniu uk³adu ci¶nienie ( podobno podawano 10 jednostek azotu do uk³adu, a sprêzarka wytwarza podobno oko³o 7-8 jednostek ci¶nienia, podobno siê ono utrzymywa³o. Klimê od tego czasu w³±cza³em kilka razy i nie za ka¿dym razem sprê¿arka mi siê w³±cza³a. Dzisiaj rano by³o tak samo - chcia³em w³±czyæ klimê, ale spre¿arka siê nie w³±cza³a. Pojecha³em z ¿on± na zakupy - przejecha³em oko³o 7 km - i jak przyjecha³em do domu, w³±czy³em klimê, to sprêzarka siê w³±czy³a. Dodam, ¿e na zewn±trz nie by³o wcale zimno - oko³o 5 stopni i ¶wieci³o s³oneczko. Czyli jak sprê¿arka siê w³±czy³a, to ci¶nienie w uk³adzie jest. Pozostaje tylko ten czujnik temp. Jak jest to gdzie?
Koledzy jak jest u was z klim± manualn± - jak jest zimno na zewn±trz, to klima wam siê w³±cza czy nie?
Nie nie w³±cza sie .
termostat nie pozwala na w³±czenie uk³adu gdy temperatura jest poni¿ej 4 stopni
Odno¶nie klimy, ale kontrolka wówczas siê ¶wieci tylko po prostu nie za³±cza siê sprê¿arka? Jakie s± jeszcze powody nie za³±czania siê kompresora oprócz niskiej temperatury oraz niskiego lub braku ci¶nienia w uk³adzie?
Klima tak dzia³a. Nie w³±czy siê jak jest niska temperatura - zapobiega to niepotrzebnej pracy sprê¿arki. Podobnie w lato - klima w³±cza siê od razu - chodzi do momentu a¿ osi±gnie odpowiedni± temperaturê i potem siê wy³±cza. Jak jest upa³ to klima powinna chodziæ ca³y czas - przy pogodzie takiej jak teraz (ok14-16 stC) klima powinna siê w³±czaæ i za chwilê wy³±czaæ....
Szanowni Koledzy,
Po przeczytaniu powy¿szych postów mam takie pytanie, a mianowicie czytaj±c kiedy¶ jaki¶ artyku³ dotycz±cy klimatyzacji dowiedzia³em siê ¿e podczas zimy te¿ nale¿y co jaki¶ czas klimê jak dobrze pamiêtam ¿eby przesmarowaæ sprê¿arkê i jeszcze ¿eby chyba odparowaæ wilgoæ (ale sk±d to ju¿ nie bardzo kojarzê)
To stwierdzenie przeczy³oby temu ¿e klima nie uruchomi siê w zimne dni.
Jaka jest prawda?
P.S. co prawda u siebie nie sprawdza³em czy klima uruchomi siê przy niskiej temperaturze czy nie.
Mo¿e jak znajdê ten artyku³ w sieci to wklejê linka.
Tak dobrze jej robi jak trochê pochodzi wiadomo wszystko co nie u¿ywane niszczeje.
No w³a¶nie ale po co j± w³±czaæ jak i tak sprê¿arka siê nie uruchomi ze wzglêdu na nisk± temperaturê (wynika z powy¿szych wypowiedzi)
Z tego co widaæ jedno zaprzecza drugiemu
Nie zawsze masz tak nisk± temp. ¿e siê nie uruchomi. Czêsto jest jaka¶ na plusie.
u mnie w silne mrozy nie wlaczala sie ale jak bylo tak kolo 5-8 na minusie to dzialala
Tak wiêc dlaczego tak jest? Od czego to zalezy? Napewno nie jest to zale¿ne od termostatu jak sugeruje kolega Matnat86 - termostat to czê¶æ mechaniczna i nie ma ¿adnego powi±zania z elektronik±, a tym samym ze sterowaniem sprzêg³a sprê¿arki.
Mnie siê wydaje, ¿e to mo¿e byæ sprawa czujnika temperatury i czujnika ci¶nienia w uk³adzie klimatyzacji. Co¶ kiedy¶ w szkole s³ysza³em na fizyce, ¿e temperatura i ci¶nienie maj± wiele wspólnego. I mo¿e to jest to? Co o tym my¶licie?
A nie ma tak do koñca, ¿e w ziemie przy minusowych temperaturach nie da siê w³±czyæ klimy - pamiêtam, ¿e w zimie by³em w górach, temperatura by³a na zewn±trz ponad -10 stopni. Zatrzyma³em siê przy sklepie, by kupiæ co¶ do picia. Jak wrócili¶my po kilku minutach, to szyby by³y zaparowane ( nie zd±rzy³y zamarzn±æ, bo w aucie by³o jeszcze cieplutko ). W³±czy³em wiêc d muchawê na 4, ale za bardzo to nie pomaga³o. A ¿e s³ysza³em, ¿e klima pomaga odparowaæ szyby, wiêc j± w³±czy³em. Para z szyb zacze³a znikaæ po kilku sekundach w b³yskawicznym tempie. Oczywi¶cie nie sprawdza³em, czy sprê¿arka siê w³±czy³a ( wtedy nie wiedzia³em jeszcze, ¿e sprê¿arka ca³y czas nie pracuje i ¿ema sprzêg³o ), ale podejrzewam, ¿e tak. No i póxniej jecha³em z w³±czon± klim± ( ogrzeanie by³o w³±czone ma maxa ) i powietrze z nawiewów lecia³o ciep³e, aczkolwiek o wiele ch³odniejsze ni¿ zwykle. No i powietrze w kabinie by³o ca³kiem inne - przede wszystkim nie czu³em zmêczenia ani znu¿enia, a jecha³em ponad 300 km.
Teraz ju¿ wiem, jak sprawdziæ, czy spre¿arka siê w³±czy³a i bêdê to obserwowa³. Niestety mrozów ju¿ chyba nie bêdzie, wiêc trzeba bêdzie zaczekaæ dop przysz³ej zimy.
Zacznê od tego, ¿e u mnie klima nie dzia³a, ale mniejsza o to.
Wszystko rozbija siê o prawa fizyki, w tym przypadku - rozszerzalno¶æ ciepln± czynnika ch³odz±cego.
Na zimno mo¿e nie dzia³aæ ze wzglêdu na zbyt niskie ci¶nienie w uk³adzie, wywo³ane nisk± temperatur± na zewn±trz. Gdy nagrzejesz silnik, temperatura zewnêtrzna zawsze robi sie wy¿sza, bo silnik generuje ciep³o i ogrzewa powietrze wokó³ siebie, a ono nagrzewa m.in. uk³ad klimatyzacji. Czynnik, nagrzewaj±c siê, "pêcznieje", ci¶nienie w uk³adzie wzrasta i klimatyzacja na nowo zaczyna dzia³aæ.
Gdyby nape³nianie uk³adu by³o przeprowadzane np. przy -20°C, latem dosta³by on takiego ci¶nienia, ¿e rozszczelni³by siê od razu.
Mi siê jednak wydaje ¿e temperatura podczas której uzupe³nia siê czynnik jest chyba bez znaczenia bo i tak przed nape³nieniem w uk³adzie klimatyzacji koniecznym jest zrobienie pró¿ni a dopiero pó¼niej uzupe³nienie uk³adu czynnikiem.
A sam fakt uruchamiania siê Klimy w dni „mro¼ne” mo¿e jest zale¿ny od ci¶nienia (a raczej ilo¶ci czynnika który znajduje siê w uk³adzie).
Ale ja nic nie pisa³em o temperaturze podczas której uzupe³nia siê czynnik ch³odz±cy. Ja pisa³em o temperaturze cieczy ch³odz±cej...
Co do ilo¶ci czynnika ch³odz±cego w uk³adzie - nie wiadomo, czy podczas zmiany temperatury zmienia on swoj± objêto¶æ. Trzeba by zapytaæ fachowca od klimy.
To stwierdzenie tyczy³o siê wypowiedzi Prezesa (je¿eli uzupe³niaj±c klimê w temper -20 st...)
Ale zgodzê siê ¿e powinien wypowiedzieæ siê kto¶ kto ma obstukane uk³ady klimatyzacji.
Póki co temat chyba nie zostanie rozstrzygniêty
Dzi¶ zauwa¿y³em ¿e klima mi dzia³a ale z opó¼nieniem i to nieraz na prawdê ogromnym. Jaki mo¿e byæ tego powód?
Dzi¶ zauwa¿y³em ¿e klima mi dzia³a ale z opó¼nieniem i to nieraz na prawdê ogromnym. Jaki mo¿e byæ tego powód?
Tzn co rozumiesz przez opó¼nienie Sprê¿arka pó¼no ³apie od w³±czenia , czy pó¼no wieje zimne powietrze .
Pó¼no za³±cza sprê¿arkê. ¯e pó¼niej wieje to normalne
Ale ja nic nie pisa³em o temperaturze podczas której uzupe³nia siê czynnik ch³odz±cy. Ja pisa³em o temperaturze cieczy ch³odz±cej...
A czyta³e¶ dok³adnie to, co napisa³em? Chyba nie bardzo...
Co do ilo¶ci czynnika ch³odz±cego w uk³adzie - nie wiadomo, czy podczas zmiany temperatury zmienia on swoj± objêto¶æ. Trzeba by zapytaæ fachowca od klimy.
Tylko fachowiec od klimy wie, czy rozszerzalno¶æ cieplna dotyczy wszystkich substancji?
Pó¼no za³±cza sprê¿arkê. ¯e pó¼niej wieje to normalne
Mo¿e to byæ wina zbyt maej ilo¶ci czynnika ch³odz±cego w uk³adzie . A ile wynosi ta zw³oka u ciebie 1 , 2 , 5 sekund
Byæ mo¿e bo nabija³em j± rok temu mo¿e powolutku gdzie¶ ucieka. Ciê¿ko powiedzieæ ostatnio nawet po minucie po dwóch siê za³±czy...
A mo¿e nawala czujnik ci¶nienia w uk³adzie klimy (nazywa siê chyba presostat)
jak go sprawdziæ?
[ Dodano: 2010-04-08, 10:49 ]
Przed latem podjade do go¶cia od klimy i najpierw niech sprawdzi mi manualnie ci¶nienie - mo¿e jest na granicy.
O idealnie szczelnej klimatyzacji jeszcze nie s³ysza³em. W temperaturze 20°C ci¶nienie w uk³adzie klimy jest ok. 9× wy¿sze ni¿ w oponach - i wszystko jasne.
okaza³o siê i¿ u mnie problemem jest jaki¶ zimny lut b±d¼ niestyk na wtyczce od panelu sterowania nawiewem (rêcznie sprawdzi³em) - dioda ¿e klima siê za³±czy³a ¶wieci natomiast sprê¿arka nie dzia³a - po ruszeniu wi±zk± od razu siê za³±cza - fajnie odpada ³adowanie klimy i ch³odzi elegancko - sprawdzone!
Podczas normalnej pracy klimatyzacji w uk³adzie klimy panuje ci¶nienie ok 20 barów (w czê¶ci uk³adu wysokiego ci¶nienia).
Im wy¿sze jest ci¶nienie w uk³adzie tym wy¿sza temperatura skraplacza.
Je¶li temperatura dojdzie do ok 80 st C w³±czy siê drugi bieg wentylatora, który sch³odzi skraplacz i co za tym idzie równie¿ zmniejszy ci¶nienie.
Gdy wy¿sze obroty wentylatora/wentylatorów sch³odz± skraplacz do odpowiedniej temperatury, wtedy wentylator prze³±cza siê na ni¿sze obroty.
Czêstotliwo¶æ uruchamiania wy¿szych obrotów wentylatora bêdzie zale¿a³a od temperatury zewnêtrzne, stopnia sch³adzania (pokrêt³o ciep³o- zimno), prêdko¶ci jazdy (na postoju czê¶ciej w³±cza siê drugi st. wentylatora, a w trakcie normalnej jazdy rzadziej lub nawet nie w³±czy siê drugi st. wentylatora).
Cytat: stopnia sch³adzania (pokrêt³o ciep³o- zimno)
a co to ma do rzeczy?
Chodzi o ustawienie pokrêt³a ciep³e zimne:
Jak bêdzie ustawione max zimne to bêdzie du¿y odbiór "zimna" z klimy
Jak bêdzie pomiêdzy zimne-ciep³e to bêdzie znikomy odbiór "zimna"
Jak bêdzie ciep³e to nie bêdzie odbioru "zimna"
Chodzi o ustawienie pokrêt³a ciep³e zimne:
Jak bêdzie ustawione max zimne to bêdzie du¿y odbiór "zimna" z klimy
Jak bêdzie pomiêdzy zimne-ciep³e to bêdzie znikomy odbiór "zimna"
Jak bêdzie ciep³e to nie bêdzie odbioru "zimna" Ale uk³ad jest taki:
- najpierw parownik klimy ch³odzi powietrze (zawsze tak samo)
- potem nagrzewnica je nagrzewa (i to jest regulowane)
Niezale¿nie od tego jak sobie krêcisz to i tak klimatyzacja tak samo ch³odzi.
Dziêki gwiazdor
Wiem bo sam rozbiera³em st±d moja uwaga.