Graczem będąc…
Witam
Kiedy kupi³em Nubirkê miesi±c temu sprzedaj±cy poinformowa³ mnie ¿e klima dzia³a lecz nie jest nabita. Jeszcze tego nie sprawdzi³em (mam dopiero w planach sprawdzenie szczelno¶ci i nabicie), wiadomo jak jest, s± inne rzeczy przy aucie do zrobienia a w portfelu cienko a pomy¶la³em ¿e klima mo¿e poczekaæ. Lecz przy wizycie u mechanika dowiedzia³em siê od niego ¿e grzechocze sprê¿arka w czasie uruchamiania auta, i rzeczywi¶cie po przys³uchaniu siê po odpaleniu auta s³ychaæ grzechot trwaj±cy jakie¶ 2 sekundy i siê uspokaja. Klimy w ogóle jeszcze nie w³±cza³em wiêc nie wiem jaki jest jej stan. Mechanik stwierdzi³, ¿e albo co¶ siê dzieje ze sprê¿ark± albo jest klima do nabicia. I ¿e powinienem j± nabiæ bez wzglêdu czy bêdê j± u¿ywa³ czy nie, bo to dla dobra auta, poniewa¿ sprê¿arka pracuje ca³y czas i mo¿e doj¶æ do jej uszkodzenia je¶li nie bêdzie nabita. Z tego co siê zorientowa³em to napêdza j± pasek klinowy. I tu moje pytanie. Je¶li bêdê odwleka³ nabicie klimy to czy mo¿e doj¶æ do jej uszkodzenia? Typu zatarcie sprê¿arki (³o¿ysk), i tym podobne jakie¶ powa¿niejsze szkody w silniku?
Proszê o radê.
Nubira 1998 2.0 CDX gaz
Pozdrawiam
HETMAN_
Sprê¿arka nie pracuje ca³y czas, pracuje tylko jej ko³o pasowe. Stuki stamt±d ¶wiadcz± o uszkodzeniu ³o¿yska ko³a pasowego i mog± doprowadziæ do powa¿niejszych uszkodzeñ.
Je¶li klima jest pusta jak twierdzi sprzedaj±cy to w±tpliwe jest aby ona dzia³a³a po nabiciu. Gaz ch³odz±cy ubywa w naturalny sposób, ale jest to oko³o 10-20 procent jego objêto¶ci rocznie, czyli klima musia³aby byæ nieobs³ugiwana oko³o 5 lat. Chyba ¿e jaka¶ czê¶æ by³a wymieniana, ale wtedy raczej klima by³aby nabita.
W pewnym stopniu mechanik ma racjê, jazda z pust± klim± jest szkodliwa dla uk³adu. Klimy co prawda nie da siê w³±czyæ bo nie pozwoli presostat niskiego ci¶nienia, ale wilgoæ zrobi swoje.
Ko³o pasowe klimy jest po³±czone ze sprê¿ark± sprzêg³em elektromechanicznym, wiêc sprê¿arka niew³±czona nie pracuje. Jednak uszkodzone ³o¿ysko ko³a sprê¿arki w razie zatarcia mo¿e zacz±æ obracaæ sprê¿ark± i bez smarowania j± zniszczyæ.
Bez natychmiastowej naprawy klimy (koszt mo¿e byæ olbrzymi) jest jeszcze mo¿liwo¶æ wymiany paska klinowego na krótszy i ominiêcie w ten sposób ko³a klimy. To silnik Opla i wystêpowa³ równie¿ w wersji bez klimy, wiêc pasek mo¿na dostaæ do wersji bez klimy. Takie rozwi±zanie jest dobre w sytuacji je¶li naprawa klimy jest nieop³acalna i rezygnujemy z klimy. Równie¿ to rozwi±zanie dla poczekania na dop³yw gotówki na naprawê.
Nie wiem jak jest w nubirze, ale chyba podobnie jak w leganzie. Sprê¿arka faktycznie nie pracuje ca³y czas, ³±czy siê z ko³em pasowym przez sprzêg³o elektromagnetyczne przy uruchomieniu. Podobno, ale do koñca nie jestem pewny, jak uk³ad jest pusty to siê nie w³±czy, ¿eby sprê¿arka nie uleg³a uszkodzeniu. Pozdr.