Graczem będąc…

Witam,
Mam Lanosa 1,6, 16V i zastanawiam siê nad zamontowaniem instalacji LPG z racji tego, ¿e Lanek lubi ³ykn±æ jak smok (szczególnie w mie¶cie).
Mo¿ecie doradziæ jaki typ instalacji wybraæ i jakie to s± koszty?
Nie chce montowaæ badziewia bo ju¿ kiedy¶ mia³em Golfa II na taniej instalacji i wszystko sie krzaczy³o (szczególnie obroty).
Jakiego spalania gazu mogê siê spodziewaæ?
Wszelkie spostrze¿enia od u¿ytkowników 1,6 na gazie mile widziane.
Proszê o pomoc!


Za³ó¿ zwyk³± II generacjê, chyba, ¿e je¼dzisz rocznie paredziesi±t kilometrów to Ci siê sekwencja zwróci. To, ¿e w golfie mia³e¶ problem nie oznacza, ¿e by³a z³a instalacja, tylko najprawdopodobniej partacze Ci j± ¼le za³o¿yli.
Spodziewaj siê wiêkszego spalania o litr do dwóch.
a do lanoska 1.5 16V jaka jest dobra z bezpo¶rednim, (u mnie) za 2500 z³. (polska) lub 3200 BRC.
czy mo¿e zwyk³a do kolektora za 1900 BRC??
pomó¿cie.
a do lanoska 1.5 16V jaka jest dobra z bezpo¶rednim, (u mnie) za 2500 z³. (polska) lub 3200 BRC.
czy mo¿e zwyk³a do kolektora za 1900 BRC??
pomó¿cie.

Silniki Daewoo ¶wietnie spó³pracuj± z instalacjami drugiej generacji (mikser w rurê dolotow± powietrza) przy dobrej regulacji auto pali umiarkowanie jak na ten silnik. Miasto powinno byc ko³o 12 a trasa ¶rednio 8-9. Ja jestem wielkim zwolennikiem instalek ElpiGaz bo jest du¿a sieæ serwisowa. Instalki praktycznie nie wymagaj± regulacji bo sterowanie komputerem dopasowuje siê do aktualnych warunków pracy.

czyli Mo¿e byæ ta tañsza z komputerem?? nie znam sie na mechanice, wiêc te pojêcia "dolotowa" itp nic mi nie daj±.


teraz rozumiem, dziêki. jak co to bêdê jeszcze pisa³. pozdrawiam.
Silniki Daewoo ¶wietnie spó³pracuj± z instalacjami drugiej generacji (mikser w rurê dolotow± powietrza) przy dobrej regulacji auto pali umiarkowanie jak na ten silnik. Miasto powinno byc ko³o 12 a trasa ¶rednio 8-9. Ja jestem wielkim zwolennikiem instalek ElpiGaz bo jest du¿a sieæ serwisowa. Instalki praktycznie nie wymagaj± regulacji bo sterowanie komputerem dopasowuje siê do aktualnych warunków pracy.[/quote]

a nie orientujesz sie jak to wychodzi cenowo i gdzie w ma³opolsce zak³adaj± tego typu instalacje??
Najbardziej by mi zale¿a³o na powiecie nowotarskim i nowos±deckim. dziêki za pomoc.
zobaczê co pisz± o tamtym rejonie.

ok. dziêki
Do takiego silnika nie jest polecana ¿adna instalacja LPG. 16v i gaz to nie dobre po³±czenie. D³ugo bez problemów nie pojezdzisz.
Jeste¶ w stanie poprzeæ to jakimi¶ argumentami?
Witam wszystkich u¿ytkowników Lanosa mam taki pojazd który ma przejechane 42000 km przez 6,5 roku ale teraz bêdê u¿ywa³ go du¿o wiêcej i chcia³ bym za³o¿yæ LPG i proszê o rade jak± za³o¿yæ instalacjê ,silnik 1,5 /16v zwyk³± czy sekwencjê ?Mo¿e kto¶ ma sekwencyjn± przy takim silniku , jak siê sprawuje proszê odor± radê Dziêkujê.
Du¿o szybciej pojawi± siê problemy z g³owic±: zawory, gniazda, etc... Jednym s³owem 16v to nie jest silnik do gazu. Lepiej LPG znosz± silniki 8-zaworowe. Zaden firma montuj±ca LPG tego nie powie by nie odstraszyæ klienta.
Du¿o szybciej pojawi± siê problemy z g³owic±: zawory, gniazda, etc... Jednym s³owem 16v to nie jest silnik do gazu. Lepiej LPG znosz± silniki 8-zaworowe. Zaden firma montuj±ca LPG tego nie powie by nie odstraszyæ klienta.

ja ju¿ za³o¿y³em instalke. jest to instalacja firmy BRC, je¶li chdzi o monta¿ instalacji "ELPIGAZ" na terenie powiatu nowos±deckiego, montuj± j± j± w Che³mcu obok nowego s±cza.
Pewnie tez bym za³ozy³ gdybym mia³ 16 zaworowy silnik, przy obecnych cenach paliw. Trzeba liczyæ siê tylko z pózniejszymi problemami.
U znajomego w Lanku na silniku 1,5 16V po instalacji gazu zaczê³y sie dziaæ cuda, samochód dziwnie "kicha", wg mnie strzela gazem w uk³ dolototwy, wali jak petarda i przy okazji bardzo ¶mierdzi w dodatku nie wiemy co jest tego przyczyn± bo ¶wiece, kable wysokiego napiêcia zosta³y wymienione..ale co¿ mo¿e to jaka grypa i sama przejdzie?? ponad to ciagle s± problemy z obrotami na biegu ja³owym, ale to chyba tylko kwestia reseta komputera
Widzê koledzy ¿e nie za bardzo kumacie. Silniki Daewoo zarówno 8V i 16V je¿d¿± ¶wietnie na gazie. Wynikiem problemów mo¿e byæ zaniedbany silnik który na PB chodzi dobrze lecz GAZ ma wiêksze wymagania. Wypalanie gniazd zaworów i wszelkie uszkodzenia s± wynikeim z³ej regulacji instalacji gazowej gdzie magicy ustawaij± spalanie na du¿o mniej ni¿ minimum, wy¿sza temeperatuta wypala zawory, mo¿e wypaliæ uszczelkê pod g³owic±. Strza³y w kolektor to nie wina instalacji tylko elektryki, aby silnik pracowa³ poprawnie stan instalcji WN musi byæ w 100% sprawny. W instalacji II generacji spalanie gazu na poziomiê +30% jest norm±.
W³asnie samochód by³ firmowy czyli jego przesz³osc jest nieznana, kable, ¶wiece wszystko zosta³o wymienione, ale je¼dzic je¼dzi a ze czasami kichnie to ju¿ jego problem dobrze ze paliwka za duzo nie wcina je¿eli wprowadzi³em w b³±d to przepraszam
Masz racje we wszystkim, prócz trwa³o¶ci na gazie tego nieszczêsnego 16v. Widze, ¿e przeczyta³e¶ troche fachowej literatury ale tak siê sk³ada, ¿e mam troche wiêcej praktyki.
Wracaj±c do tematu instalacja ma byæ za³o¿ona w renomowanym warsztacie gdzie monta¿ lpg odbywa siê od kilku lat i nie ma mowy o jakiej¶ instalacji gara¿owej jeszcze raz pytanie sekwencja czy II druga generacja???
My¶le, ze korzystniej II generacji. Korzy¶ci p³yn±ce z sekwencji nie rekompensuj± ceny w tym przypadku. A gdzie to malo wa¿na sprawa, chodzi raczej o uczciwo¶æ montuj±cego instalacje, sam monta¿ to po³±czenie podzespo³ów w odpowiedni i jednakowy sposób niezale¿nie od montuj±cego.
Wracaj±c do tematu instalacja ma byæ za³o¿ona w renomowanym warsztacie gdzie monta¿ lpg odbywa siê od kilku lat i nie ma mowy o jakiej¶ instalacji gara¿owej jeszcze raz pytanie sekwencja czy II druga generacja???

na to pytanie odpowiesz sobie sam sprawa wygl±da tak

u¿ywasz du¿o auto sekwencja a je¶li popylasz 10metrów po bu³eczki to zostañ przy pb lub IIgen ja osobi¶cie polecam sekwencje z tego wzglêdu ¿e silnik ma d³u¿sza ¿ywotno¶æ g³owica/wtryskiwacze itp a to przez to ¿e sekwencja zapala na paliwie i pali do osi±gniêcia temp chyba 30c ale nie jestem pewien wiem ¿e do ilu¶ tam stopni jest to bardzo dobre bo przez ten czas wtryskiwacze s± przelewane paliwem a nie wypalane gazem lecz je¶li w drodze do pracy je¶li tylko tam jezdzisz silnik nie osiaga temp to IIgen mam nadzieje ¿e troszke rozja¶ni³em sprawe....
chyba 30c ale nie jestem pewien-- u mnie 18 stopni - wiêcej nie trzeba (podobno)
witajcie ponownie. mi gazownik nic nie powiedzia³ na temat temperatury mam BRC z wtryskiem do kolektora, mówi³, ¿e lanek sam sie prze³±czy na gaz po przekroczeniu 2000 obrotów. ja sie kompletnie nie znam na tym. czy to nie szkodzi lankowi??
mój lanek siê prze³±cza³ po przekroczeniu 2000 obr/ min i po osi±gniêciu 30 C temperaturki. z tego co mi gazownik t³umaczy³ to 30 stopni to temperatura w której gaz wystarczaj±co szybko zmienia stan skupienia co faktycznie pomaga membranie
Wczoraj zainstalowa³em LPG w moim LANKU za³o¿yli mi sekwencjê jest to STAG 300 z ELPIGAZU ciekawy jestem ile mi bêdzie pali³ bo je¶li chodzi o jazdê to niema ¿adnej ró¿nicy czy na LPG czy te¿ na Pb .
powinien paliæ oko³o 20% wiêcej gazu ni¿ benzyny, a ile benzynki ci pali³?? ja te¿ jeszcze nie wybada³em ile mi zjad³ mój, bo ma³o ostatnio je¼dzi³em.
Po pierwszym tankowaniu wychodzi mi ok 12 l/100przy jezdzie mieszanej i sporo normalnej ale dosyæ ostrej jazdy 110-140km/h LPG z LOTOSU teraz zatankowa³em na innej stacji i zobaczymy ?
mia³em w matizie sekwencje i pali³ mi tyle ile benzyny,róznica praktycznie zadna,ale przy wiekszych silnikach jak w lanku moze to byc ok 15 proc wiecej,ale i tak taniej,a jazda w stos do podcisnieniowki calkiem inna
Dokumentacja mówi ok. +10 do 15% wiêcej ni¿ PB.

II generacja nawet do +40%, ¶rednio +25-30% wiêcej ni¿ PB.

Witam. Wlasnie sie zarejestrowalem u was gdyz jestem od ponad 2 lat na innym forum lanosa AUTOK¡CIK-u. Mam pytanie do was koledzy. Mam Lanoska 1.6 16V i zastanawiam sie jaki gaz zalozyc. Bylem u majstra u mnie w Kielcach ktorego polecil mi kolega gdyz zakladal u niego gaz i powiedzial mi ze lepiej bedzie jak zaloze do swojego samochodu sekwencje(koszt-2150zl) bo jak chce III generacje to musze sie liczyc ze strzelaniem itp. Moje pytanie czy nie bedzie czegos takiego jak zaloze sekwencje ze bedzie mi wlasnie strzelal jakies nagle straty mocy czy krecenie sie samoistne do 3000 obrotow jak tu ktos pisal, czy np bedzie mi w srodku walic gazem a ja jestem alegrikiem wiec tego sie bardzo boje!! Prosze o rade. Z gory Dzieki i Pozdrawiam
witam nie mam zbyt du¿ego do¶wiadczenia z LPG ale ja za³o¿y³em sekwencje moje spostrze¿enia to niema ¿adnej ró¿nicy w mocy idzie tak samo nie ma ¿adnych strza³ów ani szarpniêæ gdy instalacja siê prze³acza z benzyny na gaz nic nie ¶mierdzi a prze³±cza mi siê na gaz jak niema mrozu po przejechaniu oko³o 300-400metrów .Mój ¿iêæ ma w lanku II generaccje i od czasu do czasu mu strzeli pozdrawiam Henryk.
witam nie mam zbyt du¿ego do¶wiadczenia z LPG ale ja za³o¿y³em sekwencje moje spostrze¿enia to niema ¿adnej ró¿nicy w mocy idzie tak samo nie ma ¿adnych strza³ów ani szarpniêæ gdy instalacja siê prze³acza z benzyny na gaz nic nie ¶mierdzi a prze³±cza mi siê na gaz jak niema mrozu po przejechaniu oko³o 300-400metrów .Mój ¿iêæ ma w lanku II generaccje i od czasu do czasu mu strzeli pozdrawiam Henryk.

Ale doradzasz sekwencje raczej?? Koles ktory ma mi instalowac gaz z tego co wiem wloskie czesci ma! Zadzwonie jutro i dokladnie sie dowiem. Mi polecil go znajomy montowal u niego w skodzie felicji van. Jest bardzo zadowolony itak jak Ty mowi ze nie odczuwa spadku mocy nic nie smierdzi.
Witam moja instalacja to STAG 300
witam nie mam zbyt du¿ego do¶wiadczenia z LPG ale ja za³o¿y³em sekwencje moje spostrze¿enia to niema ¿adnej ró¿nicy w mocy idzie tak samo nie ma ¿adnych strza³ów ani szarpniêæ gdy instalacja siê prze³acza z benzyny na gaz nic nie ¶mierdzi a prze³±cza mi siê na gaz jak niema mrozu po przejechaniu oko³o 300-400metrów .Mój ¿iêæ ma w lanku II generaccje i od czasu do czasu mu strzeli pozdrawiam Henryk.

Ale doradzasz sekwencje raczej?? Koles ktory ma mi instalowac gaz z tego co wiem wloskie czesci ma! Zadzwonie jutro i dokladnie sie dowiem. Mi polecil go znajomy montowal u niego w skodzie felicji van. Jest bardzo zadowolony itak jak Ty mowi ze nie odczuwa spadku mocy nic nie smierdzi.

Je¿eli za stosunkowo ma³e pieni±dze masz mozliwo¶æ za³o¿yæ sekwencjê to bierz ja. PO drugie, dobrze za³o¿ona instalacja II generacji nie ma prawa ¶mierdzieæ, jak ¶mierdzi gazem to po prostu jest gdzie¶ nieszczelno¶æ.

Strza³y w kolektro to nie wina instalacji gazowej tylko elektryki. Stan instalacji elektrycznej w aucie z gazem musi byæ nienaganny. Przy strza³ach trzeba zawsze sprawdziæ stan kabli,¶wieæ, kopó³ka oraz cewka.

Co do sdpadków mocy. Najbardziej zauwa¿alny spadek mocy jest w instalacjach na ¶rubê jak gazownik ustawi na oszczêdn± jazdê i przy 3,5 ty¶ obr ju¿ siê auto d³awi, ale ma³o pali. II generacja z kompem dobrze ustawiona z silnikiem krokowym daje maly spadek mocy, pali gazu o ok. 25% wiêcej ni¿ PB. JA mam II gen i tego za bardzo nie odczuwam. Wra¿enie na sekwencji mo¿e byæ mniejsze z uwagi braku w dolocie zwê¿ek.

Czy sekwencja czy II generacja? Zale¿y ile je¼dzisz rocznie, przy przebiegach poni¿ej 10 000 km to sekwencja nie za bardzo siê op³aca. Ju¿ lepiej II gen. Jak je¼dzisz ponad 20 000 km to zak³adaj sekwencjê.

Powiem Ci ze jezdze kolo 15 000 rocznie mysle ze jak zaloze gaz to bede wiecej kilosow robic bo sam wiesz jak jest tanie paliwoto i w portfelu wiecej Mi ten koles doradzil sekwencje bo nie bede mial problemow. Wlasnie ja sie boje najbardziej 2 rzeczy po zalozeniu gazu: tego ze bedzie mi smierdziec w srodku, i jakis spadkow mocy czy tez gasniec silniki np po wrzuceniu na luz czy tym podobne:/ Mysle ze lepiej doplacic te 400 czy 500 zl i miec troche mnie problemow tym bardziej ze tego samochdu sprzedawac nie bede bo jest z 98 roku a ma na liczniku teraz 51 000 bo odziedziczylem go po dziadku. A jezeli bede sprzedawal to mojej dziewczynie
Ja za³o¿y³em sekwencjê i nie ¿a³ujê a ty jak masz kasê to te¿ zak³adaj .
sekwencja jezeli juz montujesz ,zwlaszcza ze cena dostepna,dlaczego?
-gaz nie wypelnia kolektora jak w 2 gen
-nie osadza sie na krokowym,przepustnicy,czujnikach itd,bo przez nie nie przeplywa
-zdrowszy dla silnika,mozna gonic dobrze autem a w 2 gen, przy naglych przyspieszeniach przez pewien czas mieszanka jest uboga (dopiero po chwili robi sie taka jak powinna),a uboga mieszanka to nagly wzrost temp. w g³owicy,jezeli ktos ostro jezdzi to mozna przepalic uszczelke (ale lanki sa ca³kiem odporne)
-przy skonczeniu sie gazu auto samo przejdzie na Pb i nawet nie zauwazysz kiedy,tylko sygnalizacja gazu wskaze ze jedziesz juz na Pb (ja opisuje sekwencje lovato)
-wymieniasz swiece,kable jak w benzynie,a w 2 gen powinno sie czê¶ciej
-mozna modyfikowac mape wtrysku i sobie ustawic auto pod siebie

itd itd
Jestem zielony w temacie ale ch³one forum jak tylko mam chwilke.

Jak mozna zabezpieczyæ sie przy strza³ach gazu (z kolektora?)?
tak,tzn zminimalizowac ryzyko uszkodzenia ,ja mam klapkê wmontowana miedzy puszkê filtra powietrza a mixer,ta klapka to taki pierscien z otworkami po obwodzie i te otworki sa zakryte opaska gumowa,a wewn±trz tego jest klapka uchylna,jezeli auto stoi na zgaszonym silniku to klapka jest zamknieta,a jezeli pracuje to zasysane do silnika powietrze uchyla j±,w razie strza³u klapka ulega zamknieciu a moc wybuchu idzie na zewn±trz poprzez te otworki ,prawdopodobnie ta opaska gumowa jest jednorazowa,ale jak masz oczyszczone swiece,szczeliny 0,9 mm,dobre kable to strza³u nie powinno byc,ja nigdy nie mialem w lanku a zrobilem na gazie 140 tys (auto ma teraz 180 tys)
Ok dziêki ch³opaki za odpowied¼. Tzn. na razie nic sie nie dzia³o i tak profilaktycznie robie wywiad To prawda ¿e blos te¿ uniemo¿liwia praktycznie taki wybuch?
Witam, mam trzy pytania. Jestem posiadaczem Lanosa 1.5 8v, jako ¿e na paliwo idzie mi ostatnimi czasy po 500 z³ miesiêcznie, co jest dla mnie stanowczo zbyt du¿± kwot±, mysle o za³o¿eniu gazu.

1. Jak± instalacjê polecacie to takiego silnika,
2. Jaki jest orientacyjny koszt tej instalacji (zastanawiam sie czy mi sie zwróci, gdybym za³o¿y³ gaz mam w planach poje¼dziæ nim rok, mo¿e dwa), widze,¿e w Sosnowcu jest punkt polecanego tu Elpigaz, kto¶ wie jakie tam maj± ceny?
3. najwa¿niejsze pytanie - mój lanos ma 10 lat, przejechane o ile licznik nie k³amie 125 tys km, od nowo¶ci tylko benzynka. S³ysza³em,¿e przy takich autach, starszych z niema³ym przebiegiem, LPG to nie jest dobry pomys³, podobno do¶æ mocno zaczyna "sypaæ siê" silnik po zamontowaniu LPG i to co zaoszczêdze na paliwie wydam na wymiany. Prawda czy mit?:)

Z góry dziêki za odpowiedzi
Je¶li nie zdecyduje siê na gaz to chyba rozejrze siê za Polo 1.9 SDI i zdradze marke:P choæ wola³by nie bo Lanosik to ku mojemu zdziwieniu fajne autko
Witam, mam trzy pytania. Jestem posiadaczem Lanosa 1.5 8v, jako ¿e na paliwo idzie mi ostatnimi czasy po 500 z³ miesiêcznie, co jest dla mnie stanowczo zbyt du¿± kwot±, mysle o za³o¿eniu gazu.

1. Jak± instalacjê polecacie to takiego silnika,
2. Jaki jest orientacyjny koszt tej instalacji (zastanawiam sie czy mi sie zwróci, gdybym za³o¿y³ gaz mam w planach poje¼dziæ nim rok, mo¿e dwa), widze,¿e w Sosnowcu jest punkt polecanego tu Elpigaz, kto¶ wie jakie tam maj± ceny?
3. najwa¿niejsze pytanie - mój lanos ma 10 lat, przejechane o ile licznik nie k³amie 125 tys km, od nowo¶ci tylko benzynka. S³ysza³em,¿e przy takich autach, starszych z niema³ym przebiegiem, LPG to nie jest dobry pomys³, podobno do¶æ mocno zaczyna "sypaæ siê" silnik po zamontowaniu LPG i to co zaoszczêdze na paliwie wydam na wymiany. Prawda czy mit?:)

Z góry dziêki za odpowiedzi

Jesli silnik zdrowy a autem chcesz pojezdzic zaloz sekwencje. Ja zapalcilem 2200zl za sekwencje na dobrych czesciach czylidobrej klasywtryski itp. To ze przystarych autach gaz psuje silnik to takisam mitjak jezdzenie na bombie. Jezeli gaz jestnormalnie wyregulowany to silnik nie odczuje czy to gaz czy PB. Ludzie wieszaja psy na agzie a powinni na tych magikach co jemontuja....
Je¶li nie zdecyduje siê na gaz to chyba rozejrze siê za Polo 1.9 SDI i zdradze marke:P choæ wola³by nie bo Lanosik to ku mojemu zdziwieniu fajne autko
tyle ze polo maj± "ma³±" wade w silnikach diesla z....skrzyniami biegów,rozejrzyj siê ,a zobaczysz ,¿e to chodliwa czê¶æ z pewnych wzglêdów -kolega ma i robi³ skrzynie to wiem he he
Witam, mam trzy pytania. Jestem posiadaczem Lanosa 1.5 8v, jako ¿e na paliwo idzie mi ostatnimi czasy po 500 z³ miesiêcznie, co jest dla mnie stanowczo zbyt du¿± kwot±, mysle o za³o¿eniu gazu.

1. Jak± instalacjê polecacie to takiego silnika,
2. Jaki jest orientacyjny koszt tej instalacji (zastanawiam sie czy mi sie zwróci, gdybym za³o¿y³ gaz mam w planach poje¼dziæ nim rok, mo¿e dwa), widze,¿e w Sosnowcu jest punkt polecanego tu Elpigaz, kto¶ wie jakie tam maj± ceny?
3. najwa¿niejsze pytanie - mój lanos ma 10 lat, przejechane o ile licznik nie k³amie 125 tys km, od nowo¶ci tylko benzynka. S³ysza³em,¿e przy takich autach, starszych z niema³ym przebiegiem, LPG to nie jest dobry pomys³, podobno do¶æ mocno zaczyna "sypaæ siê" silnik po zamontowaniu LPG i to co zaoszczêdze na paliwie wydam na wymiany. Prawda czy mit?:)
...
Ja te¿ przy³±czê siê g³ownie do 3 pytania kolegi Remy84. Z racji tego ¿e za jakie¶ 2-3 miesi±ce przejdzie w moje posiadanie Lanos 1,5 8V którego rodzice u¿ytkuj± od nowo¶ci(od 1998r)przebieg to 120tys.km. I z racji tego, ¿e jeszcze siê uczê i moje dochody nie s± zbyt wielkie zastanawiam siê nad za³o¿eniem do Lanoska instalacji BRC Sequent za oko³o 2500z³ i nie wiem czy zaszkodzi to autu czy nie. Czy mia³ kto¶ mo¿e kiedy¶ styczno¶æ z gazownikiem mieszcz±cym siê w £odzi przy ulicy ¯elaznej?
Zaznaczê, ¿e w temacie jestem ma³o rozeznany.
jezdzi³em na lovato,na pewno s³ab± strona instalek w tych cenach jest...listwa wtrysków.jest to najdrozszy element i po pewnym czasie wtryskiwacze bedaa wymaga³y regeneracji lub wymiany,stad czêsto biora sie roznice w cenie instalek-komponenty kosztuj±.lepsza sekwa ni¿ 2 generacja-bez dwóch zdan,a za 2500z³ ,tyle chodza sk³adaki
Cytat: Jaka instalacja gazowa do 1,6 16v?

BRC Sequent 24
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nomegusta.xlx.pl
  •