Graczem będąc…

Witam,

Proszê o pomoc w temacie, z którym walczê ju¿ drugi rok, a kolejni fachowcy rozk³adaj± rêce (oczywi¶cie jednocze¶nie kasuj±c za "pod³±czenie komputera"). Po kilku takich momentach postanowi³em, ¿e sprawdzê czy mo¿e uda mi siê samemu co¶ zdzia³aæ, bo wg. nich wszystko jest OK.

Silnik 175.000 km (o ile to prawda, ja zrobi³em 90.000 km), instalacja LPG II generacji (regularnie serwisowana, zrobione ok 35.000 km na LPG). Odpalany z benzyny, zawsze kilka km zrobiê na Pb.

W czym problem?

Problem wystêpuje w czasie jazdy na Pb, na LPG symptomy problemu co prawda równie¿ wystêpuj± ale nie s± a¿ tak odczuwalne. Najkrócej wymieniê w punktach:

1. Jazda na Pb to udrêka (wiem, co mówiê - je¿d¿ê równie¿ na co dzieñ dwoma innymi samochodami) - mam wra¿enie, ¿e silnik szarpie samochodem w sensie, ¿e jak np. zdecydowanie zdejmujê nogê z gazu, to efekt jest taki (szczególnie na niskich biegach), ¿e gdyby nie pasy to bym wylecia³ przez przedni± szybê.

2. Przyspieszanie to analogiczny problem – taka „sztywna” jazda jest zwyczajnie mêcz±ca.

3. Okazjonalnie, ale ju¿ który¶ raz pojawi³ siê problem przy przyspieszaniu – wci¶niêcie peda³u gazu powoduje zd³awienie silnika, je¶li delikatnie przyspieszam, to siê rozpêdza jako tako, ale pe³ne otwarcie przepustnicy oznacza de facto hamowanie. Zjawisko wystêpuje znienacka i znienacka znika.

4. Na wolnych obrotach co kilka sekund, ale regularnie, nastêpuje niewielki skok prêdko¶ci obrotowej. Tak jakby siê na chwilê „zawaha³”, a pó¼niej próbowa³ nadrobiæ. Obroty trzyma stabilnie na poziomie ok. 800 obr/min, z tym, ¿e wystêpuj± te nieszczêsne wahniêcia.

Problemy te na LPG prawie nie istniej±, silnik jest elastyczny i elastycznie reaguje na ruch przepustnicy.

Wizyty u szeregu fachowców skutkowa³y wymian±:
a) Regulatora biegu ja³owego
b) Sondy lambda
c) Czujnika temperatury cieczy ch³odz±cej (tego na dole, jednoprzewodowego)
d) Czujnika po³o¿enia wa³u (chyba tak to siê nazywa³o, na dole, ma formê takiego walca z przewodem)
e) Czujnika po³o¿enia przepustnicy
f) Czujnika ci¶nienia bezwzglêdnego (tego na podszybiu)
g) Polutowaniu kilku przewodów (mostkowanie z³±czek na podszybiu w komorze silnika, od strony pasa¿era)
h) Niezliczonej ilo¶ci resetów
i) Sprawdzeniu omomierzem wi±zek przewodów na wtryskiwaczach
j) Modu³u zap³onowego
k) O ¶wiecach i przewodach WN nie wspomnê, bo to pierwsze „co mam wymieniæ” – aktualnie jakie¶ koreañskie przewody i ¶wiece NGK 14, chocia¿ testowa³em ju¿ chyba 4-ry inne komplety przewodów.
l) Byæ mo¿e jeszcze co¶, o czy nie pamiêtam, ale pewnie sobie przypomnê w razie co.

Jak widaæ, do wymiany pozosta³y jeszcze siedzenia i kierownica.

Wizyta na analizatorze da³a mi informacjê, ¿e na LPG jest OK, ale na benzynie jest zbyt bogata mieszanka. Chocia¿ by³o to ju¿ dawno, wiêc nie wiem, co tam teraz w rurze piszczy.

Ostatnio Lanos zaskoczy³ mnie kontrolk± check engine – zdiagnozowa³em b³±d 45 – zbyt bogata mieszanka, napiêcie powy¿ej 865 mV. B³±d wyskoczy³ w sezonie wiosenno letnim mo¿e ze 3 razy.

Jeden z fachowców, jeszcze zanim pojawi³ siê b³±d 45, zwróci³ uwagê na warto¶æ bloku BLM, która odbiega od 128. Dzisiaj sprawdza³em – program pokazuje warto¶æ 139. O ile dobrze zrozumia³em (je¶li nie, proszê o korektê), to BLM reprezentuje blok adaptacyjny, który ma niwelowaæ b³êdy d³ugookresowe – np. wzbogacaæ lub zuba¿aæ mieszankê ponad normê tak, aby finalnie osi±gn±æ najlepsze parametry pracy silnika. Tutaj zawsze jest wiêcej ni¿ 130.

Co¶ musi byæ na rzeczy, gdy¿ po resecie ECMu przez chwilê jest OK., a pó¼niej siê rozje¿dza. Takie przynamniej mam wra¿enie, nie chcê kolejny raz testowaæ, gdy¿ gniazdo bezpiecznika jest ju¿ lu¼ne od czêstego wyci±gania bezpiecznika od ECMu. Kto¶ nawet zasugerowa³, aby zrobiæ sobie automatyczny reset – ale oczywi¶cie usunie to tymczasowo objawy ale nie przyczynê problemu !

Wykrêcaj±c ¶wiece, zawsze na nich jest co¶ co przypomina sadzê. Przynajmniej tak to wygl±da, ale nie znam siê na tyle aby oceniæ, czy jest OK., czy nie (mogê zrobiæ w weekend zdjêcie jakby co).

Zmobilizowa³em siê dzisiaj i pod³±czy³em laptopa z oprogramowaniem ALDL Utility z 2008-go roku. Poni¿ej przedstawiam kilka printscreenów, zawieraj±cych dodatkowo kilkunastosekundow± historiê zmian poszczególnych parametrów. Mam nadziejê, ¿e to pomo¿e w rozszyfrowaniu problemu.

Byæ mo¿e problem jest od razu widoczny (a fachowcy go niestety nie znale¼li) na podstawie za³±czonych zrzutów ekranu – proszê o pomoc.

Nie wiem jak tu zamie¶ciæ obrazki pe³nowymiarowe, wiêc poni¿ej umieszczm linki do ftpa ze zrzutami ekranowymi w ró¿nych sytuacjach.

1. Wolne obroty, praca na PB - kliknij aby zobaczyæ obrazek

2. 2200 obr/min, Pb - kliknij aby zobaczyæ obrazek

3. 3225 obr/min, Pb - kliknij aby zobaczyæ obrazek

4. Moment prze³±czenia z Pb na LPG - kliknij aby zobaczyæ obrazek

5. Powrót z LPG na Pb, na opadaj±cych obrotach - kliknij aby zobaczyæ obrazek

Proszê o pomoc !


b) Sondy lambda

ten powinien Ci oddaæ pieni±dze bo sonda napiêciowa jednoprzewodowa nie ma nic do obrotów

je¿eli problem wystêpuje na PB to problem z sond± prawie napewno nie ma z tym ¿adnego zwi±zku, co do samego problemu sondy to mo¿e byæ to wina z³ego podpiêcia w instalacji gazowej, ale co do szarpania, czy który¶ mechanik pokusi³ siê o sprawdzenie ci¶nienia paliwa na listwie wtryskowej czy profilaktycznie wymieniany by³ filtr paliwa

i) Sprawdzeniu omomierzem wi±zek przewodów na wtryskiwaczach

ciekawe co stwierdzili czy wtryskiwacze by³y czyszczone czy wi±zka by³a rozebrana i sprawdzana na obecno¶æ ¶niedzi w wi±zce wystêpuj± miejsca klejone szmacian± ta¶m±, pod ni± znajduj± siê zaciski miedziane, tam w³a¶nie lubi dzia³aæ ¶nied¼, ca³o¶æ trzeba rozkopaæ, porozcinaæ i polutowaæ na sta³e, kolejne miejsce warte obejrzenia to wi±zka przepustnicy, w niej tez pojawiaj± siê te cudowne wi±zki, jak to bêdzie zrobione mo¿na my¶leæ co dalej

pozatym uzupe³nij profil, sk±d jeste¶
A czy po zresetowaniu ECU i je¼dzie tylko na samej benzynie (bez w³±czania gazu) problem te¿ wystêpuje?
Proponujê te¿ pobraæ najnowsz± wersjê programu aldl java (o ile pamiêtam tam licencja jest na ka¿d± nowsz± wersjê programu, wiêc jak siê raz kupi to mo¿na za darmo aktualizowaæ), w nowszej wersji s± mapy BLM i mo¿na nagrywaæ pliki w czasie jazdy a pó¼niej na spokojnie przeanalizowaæ wszystkie parametry i zdiagnozowaæ co by³o nie tak w czasie szarpania.
Ja mia³em podobne problemy wyczy¶ci³em filtr paliwa i wszystko gra.



je¿eli problem wystêpuje na PB to problem z sond± prawie napewno nie ma z tym ¿adnego zwi±zku, co do samego problemu sondy to mo¿e byæ to wina z³ego podpiêcia w instalacji gazowe ma ch³opak racjê... Proponujê te¿ pobraæ najnowsz± wersjê programu aldl java ( jak kto¶ chce to pisaæ pw wysle ma maila...

mo¿liwe jeszcze ze to wina sondy lambda...mnie 3 razy w hondziarze wymieniali... do skutku
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nomegusta.xlx.pl
  •